Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

آغاز کشاورزی قراردادی برای پنج محصول زراعی در استان سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از آغاز فرایند اجرای طرح کشاورزی قراردادی در این استان برای سال زراعی جدید خبر داد و گفت: امسال در طرح کشاورزی قراردادی، تولید پنج محصول هدف‌گذاری شده است.

آغاز کشاورزی قراردادی برای پنج محصول زراعی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، لطف‌الله رضایی در نشست هماهنگی با کارشناسان کشاورزی قراردادی استان سمنان بیان کرد: اقدامات لازم برای توسعه کشاورزی قراردادی برای پنج محصول اساسی استان سمنان قبل از شروع سال زراعی جدید آغازشده است.

وی افزود: کشاورزی قراردادی مجموعه‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی است که در قالب یک برنامه کامل برای بهره‌برداران تدارک دیده‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مهم‌ترین مزیت‌های توسعه کشت قراردادی افزود: تأمین کودهای ازته با پرداخت وجوه یارانه‌ای از سوی کشاورزان تأمین کودهای پتاسه و فسفاته پایه کشت در قالب قرارداد با شرکت خدمات حمایتی و کسر از حساب بهره‌برداران در زمان تحویل محصول یکی از مزیت‌های در نظر گرفته‌شده است.

رضایی اضافه کرد: بیمه فراگیر محصولات تحت پوشش و ۲۰ درصد تخفیف حق بهره‌بردار و پرداخت حق بیمه در زمان تحویل محصول، اختصاص یارانه آموزش بهره‌برداران در راستای آگاهی آنان از روش‌های جدید کشاورزی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک کشاورزی و پرداخت بخشی از هزینه حمل‌ونقل محصول گندم در زمان تحویل به مراکز خرید تضمینی از دیگر مزایای طرح کشت قراردادی است.

وی با اشاره به اینکه امسال اجرای طرح کشاورزی قراردادی در ۳۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان سمنان هدف‌گذاری شده است افزود: کشت قراردادی در ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم شامل ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم دیم بیشترین سهم را از این میزان دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه کشت قراردادی در پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت جو به روش دیم در این استان هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: همچنین کشت قراردادی در هزار هکتار اراضی زیر کشت کلزا به‌صورت آبی و هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت گلرنگ و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم زیر کشت دانه روغنی کاملینا مدنظر قرار دارد.

رضایی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این راستا تاکید کرد: ستاد استانی کشت قراردادی متشکل از دستگاه‌های پشتیبان شامل بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی، شرکت پشتیبانی امور دام، دستگاه‌های اطلاع‌رسان و مجری طرح و شرکت بازرگانی دولتی استان سمنان تشکیل‌شده و به‌صورت مستمر بر فرایند کار نظارت دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای شروع کار، با نصب اپلیکیشن کشاورزی قراردادی بر روی تلفن همراه، کار خود را آغاز کرده و از پشتیبانی و حمایت‌های جامع طرح برخوردار خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: در راستای حمایت و مشاوره به کشاورزان در این زمینه تمامی کارشناسان این حوزه در مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، اداره کل غله و خدمات بازرگانی و مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پاسخگوی بهره‌برداران هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید