Iranian Agriculture News Agency

طرح فراز انگور در ۵۰ هزار هکتار از باغ‌های انگور کشور تهیه شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بر اساس سیاست های ارتقای بخش کشاورزی، طرح فراز انگور در ۵۰ هزار هکتار از باغ‌های انگور کشور تهیه و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

طرح فراز انگور در ۵۰ هزار هکتار از باغ‌های انگور کشور تهیه شد

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، مهدی قراییان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان طرح فراز از سال ۱۴۰۰ در حال اجرا است و امسال نیز طبق برنامه هفتم توسعه طرح فراز باید در صد هکتار از باغ‌های انگور استان اجرایی شود که تاکنون در ۶۱ هکتار اجرایی شده است.

قراییان با اشاره به اینکه پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت انگور و بخش عمده‌ای از آن در شاهرود است گفت: طرح فراز با به کارگیری سیستم تربیت تاک به شیوه‌های داربستی و روسیمی و پاچراغی اجرا می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با اجرای طرح فراز انگور در استان سمنان علاوه‌بر تبدیل باغ‌های درجه دو و سه به تاکستان‌های درجه یک با بهره‌وری بالا و افزایش کمی و کیفی قابل توجه محصول انگور و تولید محصولات درجه یک، مصرف آب تا ۳۵ درصد و مصرف کود و سموم وآفت کش‌ها به طور چشمگیر کاهش و نوردهی به محصولات باغ‌ها افزایش می‌یابد.

به گفته قراییان افزایش چشمگیر بهره‌وری محصول انگور از مرحله تولید تا ورود به بازار مصرف، ذخیره‌سازی و صادرات و فرآوری در صنایع تبدیلی از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگور در استان سمنان است میانگین عملکرد در واحد سطح محصول انگور در استان سمنان  ۳۵ تن در هکتارو در کشور ۲۰ تن در هکتار است که با اجرای طرح فراز این میزان تا بیش از چهار برابر هم افزوده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد شکاورزی استان سمنان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲۲ تن انگور از باغ‌های استان برداشت شود که از این رقم ۹۰ هزار تن به مصرف تازه خوری و صادرات، تا ۲۰ هزار تن تحویل کارخانجات کنسانتره و فراوری و تا ۳۰ هزار تن در سردخانه نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید