Iranian Agriculture News Agency

صعود مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به قله سبلان

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به قله سبلان صعود کرد.

صعود مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به قله سبلان

 به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، نرگس افضلی به قله چهار هزار و ۸۱۱ متری در استان اردبیل صعود کرد.

وی درباره نحوه صعود به قله سبلان و ویژگی‌های آن بیان کرد: سبلان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از  قله‌های بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود و یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سبلان کوهی آتشفشانی و غیرفعال است که از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل شروع می‌شود و در سمت شرقی غربی تا کوه قوشاداغ امتداد دارد. مخروط آتشفشانی چینه‌ای سبلان را گدازه‌های سطحی به وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است.

افضلی افزود: قطعاً صعود به این قله مستلزم آمادگی بدنی و تمرینات کوهنوردی است و افراد علاقه‌مند در ابتدا بسته به ارتفاع محل زندگی خود باید صعودهای کمتر ( قله‌های با ارتفاع دو هزار متری) را انجام دهند و رفته رفته خود را برای ارتفاعات بلندتر سه و چهار هزار متری آماده کنند.

وی با بیان اینکه صعود به قله سبلان از مسیرهای متعددی امکان پذیر است افزود: یکی از متداول‌ترین مسیرها برای دسترسی به قله مسیر جنوبی سبلان است و برای صعود باید از پیست اسکی آلوارس حرکت را آغاز کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مسیر صعود شمالی قله سبلان و مسیر صعود غربی از دیگر مسیرهای دسترسی به قله است.

افضلی درباره نحوه صعود و شرایط جوی این منطقه نیز گفت: حتما قبل از شروع حرکت و اقدام برای صعود باید شرایط آب و هوایی منطقه را کنترل کرد و فاکتورهایی مثل درجه حرارت، باد، بارش را از نظر امکان یا عدم امکان صعود و در صورت امکان صعود همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز مورد نظر قرار داد و خوشبختانه سایت‌های پیش‌بینی شرایط آب و هوایی تا حد زیادی در این زمینه راهنمایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان کوهنوردی است خاطرنشان کرد: ورزش کوهنوردی همانند بسیاری از رشته‌های ورزشی فواید بسیار زیادی هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی برای شخص کوهنورد دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید