Iranian Agriculture News Agency

بازدید از باغ مادری در شاهرود هم‌زمان با هفته دولت

هم‌زمان با چهارمین روز از هفته دولت از باغ مادری تولیدکننده نهال در شاهرود بازدید شد.

 بازدید از باغ مادری در شاهرود هم‌زمان با هفته دولت

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، هم‌زمان با هفته دولت تعداد ۱۵۰ پروژه بخش کشاورزی استان سمنان افتتاح و عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز می‌شود.

افتتاح و بازدید از برخی از پروژه‌های بخش کشاورزی از دیگر برنامه‌های هفته دولت در استان سمنان است که این مهم در برنامه‌های استاندار سمنان قرار داشته و در چهارمین روز از هفته دولت نیز از باغ مادری در شاهرود بازدید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در حاشیه بازدید از این باغ مادری گفت: باغ مادری باغی است که با هدف تولید و تأمین اندام‌های تکثیری از ارقام تجاری که درختان آن از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری‌های (ویروسی، شبه ویروسی، فایتو پلاسمایی ) شناخته شده آن رقم عاری است.

محمدرضا قاسمی گفت: مواد گیاهی لازم برای احداث باغ مادری از هسته‌های اولیه آن رقم تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: باغات مادری تولیدکننده اندام‌های تکثیری سالم و اصیل برای نهال نهالستان‌ها خواهند بود و یکی از حلقه‌های زنجیره تولید نهال گواهی شده است؛ بنابراین اهمیت جایگاه باغات مادری در فرایند تولید نهال گواهی شده بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در حال حاضر تعداد ۹۴ اصل هسته‌های اولیه زردآلو خریداری شده از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گلخانه «اسکرین هاوس» شرکت مزرعه لعل کویر نگهداری می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه گلخانه اسکرین هاوس به مساحت ۵۳۵ متر مربع در سال ۱۴۰۰ احداث شد، افزود: باغ مادری در سطح یک هکتار احداث می‌شود که قابلیت تولید نهال تا ۱۰۰ هزار اصله در سال را دارد.

وی یادآور شد: این باغ سومین باغ مادری در دسته درختان دانه‌دار و هسته‌دار در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  گفت: امسال 9 هزار پایه کشت بافت میروبالان از شرکت فجر اصفهان برای پیوند و تولید نهال تهیه شده است.

قاسمی درباره «پایه میروبالان» گفت: «پایه میروبالان» اصلاح شده در آمریکا متحمل نسبت به بیماری‌های قارچی و پوسیدگی بوده و با دامنه وسیع از خاک‌ها سازگار و بسیار مقاوم به سرمایه زمستان و بسیار پرمحصول و زود بازده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید