Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با طبخ آبزیان در شهرستان مهدیشهر

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با طبخ آبزیان در شهرستان مهدیشهر خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با طبخ آبزیان در شهرستان مهدیشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، بهرام فلاحی در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی با اشاره به اهمیت ارزش غذایی ماهی بیان کرد: ماهی به‌عنوان غذای سلامتی مطرح است و با توجه به انواع و اقسام پروتیئن‌هایی که دارد می‌تواند به‌عنوان  یک غذای سالم مطرح باشد.

وی  با بیان اینکه این کارگاه آموزشی آشنایی با طبخ آبزیان با هدف ارتقا سطح آگاهی مردم درباره اهمیت و ارزش غذایی آبزیان برگزار شد خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های مصرف ماهی نسبت به سایر آبزیان این است که چربی به نام امگا ۳ دارد و این چربی غیر اشباع و ضد رسوب رگ‌ها است و از بیماری تصلب شرائین و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: ماهی تنها پروتئین سفید است که انسان می‌تواند آن را از ۶ ماهگی تا  سن ۸۰ یا ۹۰ سالگی مصرف کند و هیچ محدودیت تغذیه‌ای برای آبزیان وجود ندارد.

فلاحی با بیان اینکه ماهی پروتئین‌های قابل جذب دارد و نسبت به سایر پروتیئن‌ها بالای ۹۵ درصد آن جذب بدن می‌شود  گفت؛ امتیاز دیگر ماهی با سایر پروتئین‌ها این است که ماهی انواع و اقسام ویتامین‌ها از جمله “آ”، “دی” و سایر ویتامین‌ها را دارد و گوشت ماهی می‌تواند نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی مانند منیزیوم،، سلنیوم و فسفر را تأمین کند.

وی افزود: همچنین دیگر مزیت ماهی این است که اسید آمینه که بدن قادر به ساخت آن نیست با مصرف گوشت ماهی تأمین می‌شود.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این روزها مصرف ماهی در کشور نسبت به دنیا نصف شده است خاطرنشان کرد: مصرف آبزیان در استان ۶ و نیم کیلوگرم است و در کشور ۱۳ کیلوگرم و این رقم در دنیا بین ۲۲ تا ۲۳ کیلوگرم است.

فلاحی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، یکی از علت‌های کمی مصرف ماهی در کشورهای جهان سوم یا درحال توسعه این است که مردم از تنوع و ارزش غذایی آبزیان اطلاع ندارند و با توجه به مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته مصرف سرانه بین ۲۶ تا ۵۰ کیلوگرم است اما در کشورهای در حال توسعه با توجه به مسائل فرهنگی مصرف بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه این دوره‌های آموزشی با مشارکت مدیریت شیلات، مدیریت ترویج و مدیریت جهاد کشاورزی مهدیشهر برگزار شد افزود: تنوع غذایی بسیاری در محصول ماهی وجود دارد و خانم‌های خانه‌دار می توانند با ماهی غذاهای مختلفی از جمله قلیه ماهی، استیک ماهی، ماهی شکم پر و ماهی سرخ شده درست کنند وخانواده را از ارزش غذایی ماهی بهره‌مند کنند.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امسال سومین کارگاه آموزشی آشنایی با طبخ آبزیان در سطح استان سمنان برگزار شد افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری این کارگاه آموزشی در  سطح تمامی شهرستان‌های در دستور کار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید