Iranian Agriculture News Agency

احیای ۱۰ هکتار از جنگل‌های مخروبه و رویشگاه طبیعی درختان ارس در شهرستان مهدیشهر

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از احیای ۱۰ هکتار از جنگل‌های مخروبه و رویشگاه طبیعی درختان ارس در شهرستان مهدیشهر خبرداد.

احیای ۱۰ هکتار از جنگل‌های مخروبه و رویشگاه طبیعی درختان ارس در شهرستان مهدیشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، بهزاد گلابیان بیان کرد: با توجه به خسارت سنگین آتش‌سوزی گسترده به جنگل‌های سوزنی برگ شهرستان در سنوات گذشته عملیات احیا و بازسازی این جنگل‌ها به مساحت ۱۰ هکتار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کاشت نهال‌های ارس و زرشک در منطقه سیاه رودبار کولیم اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه منطقه احیا شده رویشگاه طبیعی درختان ارس یا سرو کوهی بوده که به‌صورت طبیعی در ارتفاعات دو هزار و ۵۰۰ متری رویش داشته است، اضافه کرد: این منطقه در صورت مناسب بودن شرایط حداقل نیم قرن زمان برای احیای دوباره نیاز داشته است.

بهزاد گلابیان اضافه کرد: هر هکتار جنگل قادر است به‌عنوان یک سد مخزنی بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب آب را ذخیره کرده و در بالادست موجب جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز سیلاب‌های خطرناک شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ هزار هکتار وسعت عرصه‌های جنگلی در این شهرستان است، گفت: ۳۶ هزار هکتار از این مناطق جنگلی را جنگل‌های سوزنی برگ ارس در بر می‌گیرد.

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: با توجه به دیرزیستی درختان ارس و کند رشد بودن آن، این گونه جزء گونه‌های حفاظتی ارزشمند و ممنوع‌القطع است و از همین منظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

گلابیان‌ بیان کرد: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزیر جهادکشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کاشت نهال در سه نهالستان استان سمنان از اسفند سال گذشته آغاز شده  است.

وی افزود: سهم استان سمنان در تولید درخت طی بازه چهار ساله 10 میلیون درخت است. در سال جاری بیش از سه میلیون درخت در نهالستان استان تولید شده است. نهالستان چغولگیر شهرستان شاهرود از سهم سه میلیون نهال بیش از یک میلیون و نهالستان حسن آباد شهرستان دامغان بیش از ۴۰۰هزار و نهالستان شهید عموزاده سمنان یک میلیون و ۶۰۰هزار نهال ریشه‌ای و گلدانی جنگلی و بیابانی تولید کرده است.

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری فضاهایی برای کاشت در بوستان‌های روستایی و فضای مشخص شده روستاها تعیین شده تا با نهال بومی سازگار منطقه با مشارکت و همکاری مردم، نهال کاشت شود.

وی با بیان اینکه طرح توسعه جنگل‌کاری درراستای اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است، افزود: طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی شهرستان‌های استان با هدف مشارکت جوامع محلی در حفظ، احیاء و غنی‌سازی جنگل‌های مخروبه و از گونه‌های مختلف در حال اجرا است.

گلابیان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک فرصت است، ادامه داد: نقش مردم، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.

گلابیان  با بیان اینکه با هرگونه تخلف و تجاوز در عرصه‌های طبیعی برخورد خواهد شد، گفت: در این رابطه شماره تماس‌های امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به‌صورت رایگان و شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در استان سمنان  است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید