Iranian Agriculture News Agency

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبرداد:

تصویب 1300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در دولت سیزدهم

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 1300 میلیارد ریال اعتبار دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی استان سمنان مصوب شد.

تصویب 1300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمد راستین در جمع خبرنگاران درتور رسانه‌ای  شهرستان مهدیشهر  کرد: سال گذشته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عملیات آبخیزداری را در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان سمنان به انجام رسانده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان سمنان با بیان اینکه پنج و نیم هکتار از ۹.۵ هکتار مساحت استان سمنان در زمره حوضه آبخیز قرار دارد، افزود: از این میزان دو میلیون هکتار آن در پهنه سیل‌خیز هستند که همین مسئله اهمیت انجام عملیات آبخیزداری را بیش از پیش مشخص می‌کند.

راستین ضمن بیان اینکه در انجام عملیات آبخیزداری همواره از روند اجرای طرح‌ها نیز بازدید می‌شود، یادآور شد: در سال‌های گذشته  تاکنون با حجمی حدود ۳۵ هزار متر مکعب سازه و ۳۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی انجام شده است که توانست در ذخیره سازی آب نقش مهم ایفا کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابـع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طی سه سال گذشته ۲۶مورد بند خاکی در استان با هدف کنترل سیل و آبخوان‌داری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

راستین گفت: طی سه سال گذشته مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای احداث این بندها اعتبار تخصیص یافته است.

وی افزود: با این اعتبار طبق برنامه‌ریزی انجام شده بیشترین تعداد بند خاکی طی سال‌های اخیر با اجرای ۵۱۴ هزارمتر مکعب عملیات خاکی ساخته شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابـع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: هدف از اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و کنترل سیل، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، استحصال آب‌های سطحی، کاهش خسارات سیل به تأسیسات زیر بنایی و اراضی کشاورزی و باغات است.

راستین اضافه کرد: این بندهای خاکی براساس ضرورت و شناسایی مناطق سیل‌خیز در تمام شهرستان‌های استان احداث شده است.

وی ادامه داد: دولت اعتبارات مناسبی را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان سمنان مصوب کرده که با توجه به وجود نقشه راه اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری و نیروی انسانی متخصص در استان، این اعتبارات می‌تواند تاثیر بسزایی در عملیاتی شدن آن داشته باشد.

به گفته راستین در سفر دولت سیزدهم به استان سمنان 1300 میلیارد ریال کل اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی استان مصوب شده است .

راستین گفت: 350 میلیارد ریال از اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان در سال‌های گذشته  برای بخش‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی استان اختصاص یافت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابـع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: 250 میلیارد ریال از این اعتبار در بخش آبخیزداری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باقی مانده از سال‌های قبل و طلب پیمانکاران هزینه می‌شود و 100 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های احیای مراتع و بیابان‌زدایی است.

به گفته راستین برای سال جاری، از محل تخصیص اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم، اجرای پروژه آبخیزداری و آبخوانداری برای پوشش هزار هکتار از اراضی حوضه‌های آبخیز استان سمنان پیش‌بینی شده است.

وی گفت : با توجه  به اهمیت منابع آب وخاک کشور و لزوم حفاظت از این منابع محدود، هماهنگی درحوضه‌های آبخیز به‌منظور ایجاد توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است، از طرفی وقوع سیلاب‌های مخرب باعث بروز خسارات مالی و جانی، هدررفتن منابع آب، فرسایش و هدررفتن خاک حاصلخیز کشاورزی می‌شود. یکی از مسائل عمده و اساسی که موجب شده تا مسئولان اجرائی و متولیان امر، توجه ویژه‌ای به آبخیزداری و آبخوان‌داری داشته باشند، اعمال مدیریت جامع در عرصه‌های آبخیز کشور با برنامه‌ریزی و مدیریت در سطح کلان است. این رویکرد میتواند راه گشایی برای حل مشکلات موجود باشد.

راستین بیان کرد: بدیهی است که این نگرش می‌تواند یکی از راه حل‌های رفع مشکل باشد. با اعمال این سیاست، برنامه‌ریزی در حوضه‌ها به‌صورت جامع و هماهنگ انجام شده و تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در حفظ آب و خاک مسئول هستند. به این ترتیب دستگاه‌های مختلف فعالیت‌های خود را هماهنگ کرده و تمام مطالعات و عملیات اجرایی را در حوضه‌های آبخیز جهت می‌دهند تا از اقدامات موازی پرهیز شود، از اعتبارات استفاده بهینه شود. پیشبرد اهداف هم در راستای توسعه پایدار باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید