Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی گندم در استان سمنان افزایش ۱۷ درصدی یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با اشاره به آخرین وضعیت از میزان خرید تضمینی گندم در این استان تا امروز و در واپسین روزهای خرید گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان سمنان نسبت به سال گذشته تاکنون ۱۷ درصد افزایش داشته است.

خرید تضمینی گندم در استان سمنان افزایش ۱۷ درصدی یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، عبدالرحیم تحصیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان، بیان کرد: امسال تاکنون بیش از 75 هزار و 295 تن گندم در استان سمنان خریداری‌ شده است.

وی با اشاره به خرید گندم در سال گذشته گفت: میزان خرید گندم در سال گذشته 64 هزار و 200 تن گندم بود که در قالب طرح خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سمنان خریداری شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با اشاره به اینکه خرید گندم در استان سمنان همواره از غرب این استان آغاز می‌شود افزود: هم‌اکنون خرید گندم در همه نقاط استان سمنان به اتمام رسیده و تنها خرید در بخش‌هایی از دیباج، مجن و کالپوش در این استان ادامه دارد.

تحصیلی با اشاره به اینکه دولت در ابتدا قیمت علی‌الحساب 11 هزار و 500 تومان را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده بود، خاطرنشان کرد: با احتساب این قیمت تاکنون مجموع مطالبات علی‌الحساب گندم‌کاران استان سمنان 866 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ تا امروز 593 میلیارد تومان معادل 68.5 درصد آن پرداخت‌شده است.

وی افزود: البته رقم پرداختی علی‌الحساب به کشاورزان با توجه به زمان تحویل گندم از سوی آنان متفاوت است و در غرب استان با توجه به خرید این محصول در ماه‌های گذشته 100 درصد مبلغ علی‌الحساب اعلام‌ شده از سوی دولت به کشاورزان پرداخت‌ شده است، در حالی‌ که این رقم در شرق استان سمنان 12 درصد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با اشاره به اعلام نرخ نهایی خرید تضمینی گندم در کشور از سوی دولت، بیان کرد: با احتساب هزینه‌های اختصاص‌یافته به کشاورزان در قالب جبران بخشی از هزینه‌های کشاورزی شامل بذر و کود و سم، پاداش تحویل به مراکز دولتی و پاداش شرکت در طرح کشاورزی قراردادی، مبلغ خرید تضمینی گندم از سوی دولت 15 هزار و 100 تومان اعلام‌شده است.

تحصیلی افزود: با احتساب رقم جدید اعلامی از سوی دولت، مجموع مطالبات گندم‌کاران استان سمنان تا امروز به یک هزار و 137 میلیارد تومان می‌رسد و با این شرایط مجموع پرداختی‌ به کشاورزان بابت مطالبات خرید تضمینی گندم در این استان به 52 درصد مجموع مطالبات آنان خواهد رسید.

تحصیلی اضافه کرد: امسال 31 مرکز خرید تضمینی گندم در استان سمنان فعال بوده است که این تعداد میانگین خرید تضمینی گندم در مراکز خرید این استان را به دو هزار و 500 تن در هر مرکز خرید می‌رساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید