Iranian Agriculture News Agency

پنج درصد از زردآلوی مرغوب سمنان به برگه تبدیل شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: به دلیل اشباع شدن بازار از زردآلو و فراورانی این محصول، پنج درصد از زردآلوی استان تبدیل به برگه شد.

پنج درصد از زردآلوی مرغوب سمنان به برگه تبدیل شد

مهدی قرائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کل سطح زیر کشت زردآلوی استان سمنان هشت هزار و 200هکتار است. از این میزان 6 هزار و 900 هکتار بارور و حدودا هزار و 300 هکتار نهال است.

وی افزود: عمدتا زردآلوی درجه سه برای فرآوری و زردآلوی درجه یک و دو برای تازه‌خوری مصرف می‌شود. به دلیل با کیفیت بودن زردآلوی استان، تازه خوری طرفدار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در بیشتر مواقع محصولی که روی دست باغدار مانده و کیفیت لازم را ندارد، به سمت کارخانجات فرآوری می‌رود.

قرائیان اضافه کرد: امسال به دلیل فراوانی محصول در استان سمنان بازار اشباع شد و حتی بخشی از محصول درجه یک نیز برای فرآوری مورد استفاده قرار گرفت. البته با وجود فعالیت کارخانه کنسانتره در استان، زردآلو برای کمپوت استفاده نمی‌شود و در صورت فرآوری حدودا چهار الی پنج درصد تبدیل به برگه می‌شود.

مهدی قرائیان در خصوص قیمت زردآلو گفت: امسال در مناطق پیش‌رس قیمت 45 تا 50 هزار تومان بود و این رقم تا تا 25، 20 و 15 هزار تومان هم کاهش پیدا کرد که متاسفانه برای باغدار به‌صرفه نبود.

وی یادآور شد: زردآلو از محصولات مهم استان سمنان است و این استان خاستگاه بسیاری از ارقام زردآلو است.  برخی از ارقام زردآلو از منطقه بسطام شاهرود به کشور و حتی دنیا معرفی شده است. یک درصد زردآلوی دنیا در منطقه بسطام است.

وی اضافه کرد: زردآلوی سمنان کیفیت بسیار بالایی دارد، از لحاظ سطح زیر کشت 16 درصد سطح زیر کشت کشور در سمنان است و این استان از نظر میزان حجم تولید، دومین تولیدکننده بزرگ کشور است و بخشی از نیاز تهران را نیز تامین می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توضیح داد: متاسفانه در بحث صادرات دچار چالش هستیم. ارقامی از زردآلو که کیفیت صادراتی دارد از ارقام بومی استان انتخاب شده است. ارقامی شامل جعفری و رجبعلی ارقام صادراتی هستند. این ارقام خاصیت جعبه خوری و نگهداری بهتری دارند؛ برای همین برای صاردات مناسب است.

وی افزود: بیشتر کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار زردآلوی استان سمنان هستند و امیدواریم مسیر صادراتی برای محصولی مثل زردآلو نیز هرچه زودتر هموار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید