Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد:

تخریب سرزمینی کشور با پدیده بیابانزایی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کشور با این میزان سرعت پدیده بیابانزایی، اکنون در معرض خطر تخریب سرزمینی قرار گرفته است.

تخریب سرزمینی کشور  با پدیده بیابانزایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، وحید جعفریان در حاشیه بازدید از عرصه‌های بیابانی استان سمنان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور به لحاظ اقلیم و زمین‌شناسی و منابع آبی آسیب پذیر و در معرض تخریب سرزمینی است و انجام اقدامات بیابانزدایی در دفع خطر تخریب سرزمینی ارزشمند است، عنوان کرد: ۸۷ درصد از وسعت کشور تحت تاثیر بیابانزایی است و اگر با نگاه بلندمدت به این موضوع توجه نشود، در معرض تخریب سرزمینی قرار داریم.

وی افزود: سالانه با تلاش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور با اقدامات مختلف مانند بذرپاشی، نهال‌کاری و مدیریت و کنترل هرزآب، عملیات بیابانزدایی اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: با توجه به میزان سرعت بیابانزایی در عرصه‌های کشور باید در عملیات بیابانزدایی تسریع شود و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نیز در این زمینه کمک‌کننده است.

جعفریان بیان کرد: طرح "مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت" اقدامی ارزشمند در تقویت پوشش گیاهی و مقابله با بیابانزایی محسوب می‌شود که تحقق هر چه بیشتر آن راهکاری برای کمک به منابع طبیعی و آبخیزداری  کشور برای مقابله با پدیده بیابانزایی است.

وی گفت: افزایش طوفان ماسه‌ای، کاهش پوشش گیاهی و افزایش گرد و غبار آسیب جدی به منابع زیستی انسان دارد که از جمله خطرات و پیامدهای بیابانزایی است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان  منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: بیابانزدایی با روش‌های متعدد و ابتکارات ملی در کشور در دست انجام است و از جمله طرح‌های ابتکاری در سطح ملی که جهانی شد طرح مالچ ریگی زنده‌یاد پروفسور کردوانی است.

جعفریان افزود: عملیات بیابانزدایی در سه سطح اقدامات پیشگیرانه، بازدارنده و سازگارکننده پیگیری می‌شود و از جمله اقدامات می‌توان به ایجاد تله رسوبی، مالچ‌پاشی و تقویت پوشش گیاهی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سمنان از استان‌های برتر کشور در اجرای طرح‌های پژوهشی و ارائه ایده و ابتکار از سوی افراد نخبه‌ای همچون زنده‌یاد پروفسور کردوانی در مدیریت سرزمینی، نهال‌کاری و اقدامات بیابانزدایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید