Iranian Agriculture News Agency

مهار طغیان بیماری انگلی درختان ارس با راهکارهای مکانیکی

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکارهای مکانیکی و دستی مانند قطع درختان آلوده راهکار مهار طغیان این انگل در درختان ارس است.

مهار طغیان بیماری انگلی درختان ارس با راهکارهای مکانیکی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی علیزاده علی‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت: گیاه انگلی دار واش ارس تهدید جدی برای درختان ارس است و در گذشته تعلیف دام از عوامل مانع طغیان این گیاه انگلی بود.

وی ادامه داد: اکنون یکی از عوامل طغیان گیاه انگلی دار واش که موجب بیماری ارس واش در درختان جنگلی می‌شود خروج دام از عرصه‌ها است.

علیزاده بیان کرد: گیاه دار واش از علف‌های خوش خوراک در تعلیف دام است که در گذشته به وسیله چوپان برای تعلیف جمع‌آوری می‌شد.

علی علیزاده علی‌آبادی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دبیر کمیته ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور درباره وضعیت جنگل‌های ارس در کشور در زمینه‌ این بیماری انگلی افزود: آمار دقیقی در دست نیست و باید کار تحقیقاتی تکمیل شود.

وی شناخته شده‌ ترین و رایج‌ترین روش‌های کنترل این آفت مبارزه مکانیکی با قطع و برش و نابودکردن سرشاخه‌های آلوده است که این روش موجب کنترل و کاهش کلونی‌های انگلی می‌شود و با کاهش تولید بذر انگل، انتشار آن برای سال‌های بعد نیز کاهش می‌یابد.

مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها به دنبال راهکار کنترل آفت تاغزارها با روشی کارشناسی است

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دبیر کمیته ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور گفت: این مؤسسه تحقیقاتی با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع به دنبال راهکار مقرون به صرفه و کارشناسی برای کنترل آفت سفیدک تاغزارها است.

علیزاده علی‌آبادی افزود: سفیدک و شپشک ۲ آفتی است که تاغزارها استان سمنان و همچنین کشور را درگیر کرده است.

وی یادآور شد: آفت سفیدک تاغ منشا قارچی دارد که منشا آلودگی از طریق اسپور از شاخه‌ای به شاخه دیگر و از درختی به درخت دیگر منتقل می‌شود و اگر اسپور به شاخه‌ها و درختان دیگر منتقل نشده باشد قطع شاخه‌های آلوده موجب ریشه‌کن شدن آفت می‌شود.

علیزاده علی‌آبادی اضافه کرد: در بسیاری از موارد این روش پاسخگو نیست و باید به روش شیمیایی و سمپاشی نسبت به از بین بردن آفت اقدام شود که ۲ دیدگاه در این روش وجود دارد و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع وزارت جهاد کشاورزی به دنبال راهکار اساسی است.

این مقام مسئول  ابراز کرد: افراد در یک دیدگاه باور دارند که ورود سم به عرصه‌های منابع طبیعی ممنوع است. افراد در دیدگاه دیگر معتقد هستند تاغزارها جنگل‌های دست کاشت هستند، حکم باغ را دارند، عرصه طبیعی نیست و باید سمپاشی شود تا آلودگی تاغزارها کنترل شود.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دبیر کمیته ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور با بیان اینکه وسعت تاغزارها زیاد است، افزود: با توجه به گرانی سم و هزینه بالا کارگری باید به دنبال راهکاری مقرون به صرفه در کنترل آفت تاغزارها بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید