Iranian Agriculture News Agency

بررسی محصولات کشاورزی سمنان با هدف توسعه کشاورزی قراردادی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توسعه کشاورزی قراردادی در این استان خبر داد.

بررسی محصولات کشاورزی  سمنان با هدف توسعه کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا قاسمی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه کشاورزی قراردادی که با رویکرد هم‌اندیشی و بررسی راهکارها و ترویج و توسعه فرآیند کشاورزی مبتنی بر قرارداد در سالن شهید شاهی سازمان برگزار شد اظهار کرد: موضوع کشاورزی قراردادی برای برخی از محصولات از سال‌های گذشته در استان سمنان آغاز شده و موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در استان سمنان روی محصول چغندرقند انجام شده است افزود: اغلب کارخانجات قند در کشور کشاورزی قراردادی را انجام می‌دادند و هنوز هم انجام می‌دهند و برخی شرکت‌های دانه‌های روغنی کشاورزی قراردادی را برای دانه‌های روغنی در برنامه دارند.

قاسمی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی موضوع تازه و بیگانه با حوزه کشاورزی نیست افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی جدید موضوع کشاورزی قراردادی محصولات راهبردی و اساسی در الویت توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در مورد دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای به‌عنوان اولویت اصلی استان باید برنامه داشته باشیم. افزود: برای غلات مانند گندم نیز دستورالعمل جداگانه ای ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت رویکرد جدی به محصولات اساسی راهبردی در زمینه کشاورزی قراردادی گفت: در حوزه دام و طیور تاکنون تشکل‌های مختلف در بخش‌هایی مانند لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ مطلوب عمل کردند.

قاسمی با تأکید بر اینکه در ذرت علوفه‌ای در غرب و شرق استان این کار انجام شده و الگوی خوبی برای این مهم است تصریح کرد: استمرار فعالیت‌های قبلی در حوزه دام و طیور و تولیدات گیاهی در زمینه کشاورزی قراردادی پیگیری خواهد شد و برای محصولات اساسی و پنج محصول اصلی که جدیداً تعریف شده است ،مجری معرفی خواهد شد.

وی افزود: تأمین مالی برای طرح کشاورزی قراردادی با اولویت  از محل منابع تبصره ۱۸قانون بودجه ، کمک های فنی و اعتباری و سایر منابع سهم قابل توجهی مدنظر قرار گیرد.

قاسمی در زمینه صدور مجوز تاکید کرد: اشخاص حقیقی وحقوقی می توانند تقاضای خود را برای کشاورزی قراردادی به سازمان ارائه کنند تا پس از بررسی‌های لازم مجوز مربوطه صادر شود.

قاسمی گفت: با برنامه‌ریزی منسجم در درازمدت فرایند پس از تولید، مثل بسته‌بندی، ایجاد زنجیره و صادرات محصول به سامان بهتری برسد تا دغدغه و نگرانی در بخش تولید به‌ویژه دام و طیور را کمتر شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و بانک کشاورزی به‌عنوان حامیان مالی طرح کشاورزی قراردادی کمک مؤثری خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید