Iranian Agriculture News Agency

هشدار منابع طبیعی درباره آسیب آفرودسوارها به جنگل‌ها و مراتع شمال استان سمنان

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درباره آسیب آفرودسوارها به جنگل‌ها و مراتع شمال استان سمنان هشدار داد.

هشدار منابع طبیعی درباره آسیب آفرودسوارها به جنگل‌ها و مراتع شمال استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حمیدرضا عبدوس صیانت و حفظ عرصه‌های جنگلی و مرتعی به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله که یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود را وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و طبیعت دوستان و گردشگران خواند و اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع یکی از ثروت‌های ملی است که حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن وظیفه همگانی به شمار می‌رود و هرگونه آسیب به آن و سهل‌انگاری در محافظت از آن برای نسل‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

وی گفت: تردد خودرو‌های آفرود به‌صورت گروهی با استایل خاص و سنگین با داشتن لاستیک‌های پهن و بزرگ در اراضی جنگلی و مرتعی موجب فشرده شدن خاک، عدم زادآوری گیاهان و درختان، کاهش نفوذپذیری آب به خاک و در نتیجه فرسایش آن در درازمدت، تخریب پوشش گیاهی، نشستن گردوخاک روی اندام گیاهی و ایجاد آلودگی صوتی به دنبال آن آرامش و سکوت بکر که خاص این‌گونه مناطق است شکسته شده و موجب تهدید حیات‌وحش و ناامنی و موجب ترس و وحشت حیوانات شده و حیات‌وحش منطقه به جاهای خارج از زیستگاه طبیعی و مناطق نا امن هدایت می‌شوند.

وی گفت: متأسفانه اتفاقی که در حال حاضر در استان ما، مناطقی نظیر جنگل ابر، اوپرت و جنگل رودبارک شاهد آن هستیم بعضی آفرود سواران و گردشگران اخلاق طبیعت‌گردی را رعایت نمی‌کنند؛ با خودروهای آفرود خارج از جاده‌های روستایی و جنگلی و در واقع هر جا که دل‌شان بخواهد می‌روند و خسارات جدی را به منابع طبیعی ما وارد می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: آفرود سواران بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی را زیر پای چرخ‌هایشان له کنند. وقتی که پوشش گیاهی با تردد این خودروها از بین می‌رود و رد پای تردد این خودروها بر جای می‌ماند طبیعتاً با بارندگی قسمت‌های آسیب‌دیده حالت گالی شکل پیدا می‌کند به دنبال آن آب‌های سطحی خاک عریان را به همراه خود به پائین دست می‌آورد. ضمن اینکه تردد خودروهای آفرودی از جاده‌های روستایی و جنگلی به‌ویژه پس از بارندگی خساراتی را به این جاده‌ها نیز وارد می‌کند که سبب بروز چالش‌هایی برای بومیان منطقه می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اظهار داشت: با بیان اینکه با افرادی که با ورود خودروهای آفرود به مناطق جنگلی موجب وارد آوردن خسارت به طبیعت بکر منطقه شوند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد و با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی، خودروهای مربوطه توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شوند و مالکان خودرو به دادگاه معرفی خواهند شد و از همه هم استانی‌های خواست هرگونه تخریب و حریق را با شماره تلفن 139 و 1504 به همکاران منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید