Iranian Agriculture News Agency

کشت گیاهان دارویی و مرتعی در سطح ۳۵۰۰ هکتار از مراتع استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان گفت: کشت گیاهان دارویی و مرتعی در سطح ۳۵۰۰ هکتار از مراتع استان سمنان اجرایی شد.

کشت گیاهان دارویی و مرتعی در سطح ۳۵۰۰ هکتار از مراتع  استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی ترابی اظهار کرد: با آغاز بارش‌های پاییزی، عملیات کاشت گیاهان دارویی و صنعتی شامل باریجه ؛ آنغوزه  ؛ وشق و بادام کوهی به همراه گونه های مرتعی که  در سطح ۳۵۰۰ هکتار از مراتع  استان آغاز شده بود به پایان رسید.

وی گفت: بذور مورد نیاز و خدمات کارشناسی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در اختیار  بهره‌برداران و مرتع‌داران قرار گرفت و با روشهای اصلاحی و احیایی مانند کپه کاری  و بذر کاری در سطح مراتع استان اقدام به احیا و توسعه مراتع  شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان افزود: طرح کشت گیاهان دارویی با مشارکت مرتع‌داران و در قالب طرح‌های مرتع‌داری در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و جوامع محلی اجرا می‌شود.

ترابی با اشاره به اینکه طرح کشت گیاهان دارویی در مراتع استان از پنج سال گذشته آغاز شده است افزود: تاکنون بیش از ۲۰هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاهان  دارویی و صنعتی رفته است و تاکنون از اراضی زیرکشت  باریجه و آنغوزه  محصول برداشت شده است که با توجه به درآمدزایی خوب این محصولات علاوه بر ایجاد اشتغال موجب کاهش فشار چرای دام در مراتع شده است.

گفتنی است مراتع استان در قالب طرحهای مرتع‌داری تلفیقی با در نظر گرفتن پتانسیلهای موجود از جمله گیاهان دارویی تهیه و مصوب شده و مدیریت آنها در قالب عقد قرارداد محضری به مرتع‌داران واگذار می‌شود.

در استان  سمنان بیش ۱۳۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی شناسایی شده است و پوشش گیاهی و اقتصادی کردن مراتع در راستای بهبود معیشت جوامع محلی از اهداف اجرای این طرح است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید