Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان اعلام کرد:

رکورد شکنی تولید خوشه‌های طلایی گندم در استان زنجان

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان گفت: امسال با همکاری همه فعلان عرصه تولید شاهد رکوردشکنی تولید گندم در استان زنجان بودیم.

رکورد شکنی تولید خوشه‌های طلایی گندم در استان زنجان

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در سال مهار تورم و رشد تولید با لطف الهی و بارش‌های مناسب فصل بهار باوجود خشک‌سالی بخش عمده استان در سال زراعی جاری، همت جهادگران عرصه تولید، کشاورزان و حضور و پشتیبانی فعالانه خدمت‌گذاران بخش کشاورزی در سطوح مختلف شاهد رکورد شکنی تولید محصول استراتژیک گندم با تولید بیش از ۵۵۰ هزارتن در استان زنجان بودیم. 

وی ادامه داد: برخلاف وضعیت کلی کشور که بخش عمده تولید گندم از مزارع آبی است، در استان زنجان بیش از ۸۰ درصد تولید گندم از مزارع دیم حاصل می‌شود (18 هزار و 500 هکتار اراضی گندم آبی با تولید حدود 90 هزار تن و گندم دیم با سطح 290 هزار هکتار و تولید بیش از ۴۶۰ هزار تن ) که این امر مدیریت تولید را با وجود تاثیرپذیری زیاد از شرایط اقلیمی با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

وی زمان شروع برداشت گندم از مزارع استان را اوایل تیرماه و انتهای آن را اواخر شهریورماه عنوان کرد. در این مدت سعی شده  با برنامه‌ریزی قبلی بیش از صد اکیپ شامل کارشناسان کشاورزی در سطح مزارع بر امر برداشت نظارت داشته باشند . 

طیبی میزان خرید تضمینی وتوافقی استان را حدود 435 هزار تن و بذور استان را بالغ‌بر ۱۸ هزار تن ذکر کرد  که ارزش گندم خریداری شده تضمینی با احتساب قیمت خرید متوسط 15 هزار تومان به ازای هر کیلو بالغ‌بر 62 هزار میلیارد ریال است. از نظر جایگاه کشوری تولید استان زنجان جزء 10 استان برتر کشور است.

همچنین بیشترین تولید گندم استان در شهرستان خدابنده با بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید