Iranian Agriculture News Agency

رکوردشکنی تولید گندم در استان زنجان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به سطح کشت ۳۰۸ هزار و ۵۰۰ هکتاری محصول گندم در استان شامل ۲۹۰ هزار هکتار گندم دیم و ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی از پیش‌بینی تولید نزدیک به نیم میلیون تنی گندم خبرداد.

رکوردشکنی تولید گندم در استان زنجان

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا زمان برداشت گندم استان را از ابتدای تیرماه عنوان کرد و افزود: تاکنون نزدیک به پنجاه درصد مزارع استان برداشت شده‌اند. 

وی ادامه داد: در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار تن خرید توسط عوامل خرید استان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰هزار تن از گندم تولیدی استان توسط بخش دولتی خریداری شود. 

وی افزود: بیشترین تولید گندم استان در شهرستان خدابنده به‌عنوان انبار غله خمسه با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

طیبی اضافه کرد: تمامی اقدامات و تمهیدات لازم در راستای خرید بهینه محصول از جمله تشکیل اکیپ‌های نظارتی برداشت به تعداد بیش از صد اکیپ فعال، آماده‌سازی نزدیک به چهل مرکز خرید گندم و ... انجام شده است. 

وی افزود: از جمله عوامل موفقیت تولید گندم استان در کنار بارش‌های مناسب فصل بهار می‌توان به اجرای طرح‌هایی نظیر طرح جهش تولید در دیم‌زارها با مساعدت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تامین به‌موقع نهاده‌ها و کالیبراسیون دستگاه‌های کاشت، اشاره کرد.

وی یادآور شد: همچنین تامین بذور گواهی شده و ضریب نفوذ مناسب بذور اصلاح شده در استان، مبارزه مناسب با آفات و بیماری‌ها نظیر سن گندم و انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی با حضور بیش از ۲۲۰ کارشناس کشاورزی، و....از دیگر عوامل موفقیت برای تولید گندم در سطح استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان گفت: به لطف الهی و تلاش جهادگران بی‌ادعای عرصه تولید و برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب خدمتگزاران بخش کشاورزی استان، شاهد رکوردشکنی تولید محصول استراتژیک گندم خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید