Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 100 هزار تن زیتون در زنجان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان از تولید سالانه بیش از 100 هزار تن زیتون در این استان خبر داد.

تولید بیش از 100 هزار تن زیتون در زنجان

عاطفه انجم شعاع، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: میزان تولید سالانه زیتون در استان زنجان، در سال 1401 بیش از 100 هزار تن است و حدود 26 درصد باغات ما با هدف تولید زیتون ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته،  میوه زیتون 50 درصد به صورت روغنی و 50 درصد به شکل کنسروی برداشت شد.

انجم شعاع در خصوص میزان تولید روغن زیتون در استان زنجان، اضافه کرد: با احتساب 50 درصد برداشت میوه روغنی، میزان استحصال روغن زیتون هشت هزار تن است.

به گفته وی، در استان زنجان باغ نابارور وجود ندارد و همواره اقدامات مدیریتی از قبیل تغذیه بهینه باغات، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تغییر ارقام انجام می‌شود.

به گزارش ایانا،  درخت زیتون یکی از اولین و قدیمی‌ترین درختان میوه است که امروز در مناطقی با آب و هوای مدیترانی کشت می‌شود و به دلیل اهمیت و نقش بارز روغن زیتون در سلامتی انسان این روغن در دنیا و ایران از مصرف قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، به طوری که در طی چندین سال اخیر بر اساس آمار سازمان فائو کشورهای مختلفی مثل چین، پاکستان، ایران و چند کشور دیگر برنامه توسعه کشت زیتون را به اجرا در آورده‌اند.

به‌منظور توسعه و احیای زیتون در کشور نیز از سال 1371 طرح اصلاح و توسعه باغات زیتون توسط معاونت باغبانی وزارت کشاورزی به مورد اجرا در آمد که از جمله این استان‌ها خوزستان، فارس، گلستان، قزوین و زنجان بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید