Iranian Agriculture News Agency

تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن می‌رسد

مجری طرح گندم کشور، از هدف‌گذاری برای تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری در سطح کشور خبر داد و گفت: برای این منظور طرح‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با ظرفیت همه استان‌ها تدوین شده است.

تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن می‌رسد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ستاد زراعت اردبیل، از پرداخت تمام مطالبات خرید تضمینی محصول گندم از گندمکاران کشور خبر داد.

وی افزود: در سال زراعی گذشته به‌رغم بروز تنش خشکسالی، سیل و برخی بیماری‌ها بالغ بر ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به شکل تضمینی خریداری شد.

مجری طرح گندم، افزایش میزان خرید گندم را نتیجه اجرای چندین طرح از جمله طرح جهش تولید گندم و طرح الگوی کشت و ثمره نظارت دقیق کارشناسان کشاورزی دانست و بیان کرد: با خرید این میزان محصول همه نیاز کشور به گندم تامین شده و در تولید این محصول مهم و راهبر به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: طی ۹ سال گذشته تنها در ۲ سال زراعی، خرید تضمینی محصول گندم به اندازه نیاز کشور انجام شده و تلاش می‌شود که در سال زراعی جاری نیز که از اول مهر آغاز شده، با اجرای طرح‌های زیربنایی و کارشناسی، میزان تولید محصول باز هم افزایش یابد.

سهرابی، سطح زیر کشت گندم در سال زراعی گذشته در سطح کشور را کمتر از ۲ میلیون هکتار ذکر کرد و افزود: به‌رغم کاهش سطح زیر کشت، تولید محصول گندم در ایران طی چند سال گذشته همواره افزایش داشته و سال گذشته به مرز خودکفایی رسیده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به این که در ۳۴ سال گذشته ایران تنها طی هشت سال، تولید گندم بیش از ۱۰ میلیون تن را داشته است، بیان کرد: در سال زراعی گذشته هشت استان کشور رکورد ۳۰ ساله تولید خود را شکستند.

وی استفاده از کودها در زمان مناسب، استفاده از بذرهای متناسب با شرایط اقلیمی و الزامات کشت و نیز اجرای توصیه‌های فنی را سه مولفه مهم در خودکفایی تولید گندم کشور عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر اینها، برای اجرای بهینه کشت، طرح ارتقای بهره‌وری مصرف آب در ۱۲۸ هزار هکتار از مزارع گندم کشور به اجرا در می‌آید.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین از هدف‌گذاری برای تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری در سطح کشور خبر داد و گفت: برای این منظور طرح‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با ظرفیت همه استان‌ها تدوین شده و در همین قالب ۲۰۰ کشاورز اصلی گندمکار و پنج هزار کشاورز تبعی اثرگذار در خودکفایی تولید در کشور شناسایی شده‌اند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی خواستار رعایت تناوب در کشت محصول گندم در مزارع شد و اضافه کرد: کشاورزان گندمکار در مزارع دیم، تناوب کشت حبوبات و گندم و در مزارع آبی، تناوب کشت کلزا و گندم را برای افزایش بهره‌وری خاک و تولید محصول بیشتر رعایت کنند.

سهرابی همچنین کشت گندم در سطح کشور از اول فصل زراعی تاکنون را نویدبخش سال زراعی خوب دانست و بیان کرد: طی یک ماه گذشته با توزیع ۱۶۸ هزار تن بذر گندم، بیش از ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور به زیر کشت گندم رفته، این در حالی است که سال گذشته در همین ایام، حدود یک میلیون هکتار گندم در کل کشور کشت شده بود.

وی با اشاره به نقش مهم استان اردبیل در تولید گندم و خرید تضمینی بالغ بر ۲۸۰ هزار تن محصول گندم و ۱۸ هزار تن بذر این محصول بیان کرد: کشاورزان این استان در تولید محصول به شرایط اقلیمی و توصیه کارشناسی و فنی بیشتر توجه کنند.

گفتنی است؛ سالانه در سطح دنیا ۲۲۰ میلیون هکتار زمین زراعی به زیر کشت گندم می‌رود و بین ۷۳۰ تا ۸۰۰ میلیون تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت شده و ۱۹۰ میلیون تن آن وارد چرخه تجارت جهانی می‌شود. در حالی که ۲۰ درصد پروتئین و انرژی غذایی مردم جهان از گندم تامین می‌شود، این رقم در ایران ۴۰ تا ۴۴ درصد و ۲ برابر متوسط جهانی است به طوری که میزان تولید گندم در سطح جهان طی سال زراعی گذشته سه درصد کاهش داشته، در حالی که میزان تولید این محصول در ایران ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است و ایران هم‌اینک در رتبه ۱۳ تولید گندم در میان کشورهای جهان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید