Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج ایران خبرداد:

تولید 2 میلیون و 450 هزار تن برنج در سال گذشته/واردات سالانه یک میلیون تن، کسری‌ها را جبران می‌‎کند

دبیر انجمن برنج ایران از تولید 2 میلیون و 450 هزار تن برنج در سال گذشته در کشور خبرداد و گفت: اگر سالانه یک میلیون تن برنج وارد شود، کسری‌ها جبران می‌شود.

تولید 2 میلیون و 450 هزار تن برنج در سال گذشته/واردات سالانه یک میلیون تن، کسری‌ها را جبران می‌‎کند

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در پاسخ به این سوال که میزان برداشت برنج تا چه میزان نیازها را در کشور تامین می‌کند، تصریح کرد: در سال 1401، حدود 2 میلیون و 450 هزار تن برنج تولید شد و البته نیاز ما 3 میلیون تا 3 میلیون و 110 هزار تن است.

وی ادامه داد: اگر نیاز کشور را 3 میلیون و 110 هزار تن در نظر بگیریم برای اینکه ذخیره‌سازی نیز انجام شود، حدود 800 هزار تن کسری برنج داریم.

دبیر انجمن برنج ایران عنوان کرد: وزارت کشاورزی در خصوص برنج اعلام می‌کند اگر سالی 1 میلیون تن برنج در شرایط فعلی وارد شود، کسری کشور تامین می‌شود.

** توسعه تکنولوژی کشت برنج هیبریدی دشوار است

علیزاده شایق در خصوص کشت برنج هیبریدی بیان کرد: چند سال پیش تکنولوژی برنج هیبریدی به کشور وارد شد. در این نوع کشت برنج، نمی‌توان هر سال مجدد بذرگیری کرد و هر سال باید از صفر عملیات کشت شروع شود. به همین دلیل انجام این نوع کشت بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: 10 تا 15 سال پیش محققان تحقیقات درباره برنج هیبریدی را آغاز کردند. آنها تصور می‌کردند می‌توانند مثل برنج‌های معمولی همچون طارم، برنج ندا و... 20 تا 30 درصد میزان تولید محصول را اضافه کنند اما توسعه تکنولوژی آن بسیار دشوار بود.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه شالیکاران به دنبال کشت برنج پر محصول کیفی هستند، افزود: کشت برنج هیبریدی در ایران مرسوم نیست و ما بیشتر به دنبال ارقام پر محصولی هستیم که کیفیت آنها به ارقام محلی نزدیک باشد.

در حال حاضر حدود ۷۷ درصد تولید برنج مربوط به استان‌های شمالی (گیلان، مازندران و گلستان ) است. همچنین گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار، خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج کشور هستند. البته این محصول در ۱۵ استان دیگر نیز برنج کشت می‌شود که در مجموع سطح زیر کشت در این استان‌ها ۹۰ هزار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید