Iranian Agriculture News Agency

دولت عراق هر کیلوگرم گندم را 28 هزار تومان می‌‎خرد

نرخ خرید گندم در عراق برای سال زراعی جاری با هدف تامین نیازهای این کشور به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، 850 هزار دینار (معادل 28 هزار تومان) اعلام شد.

دولت عراق هر کیلوگرم گندم را 28 هزار تومان می‌‎خرد

این در حالی است که چانه‌زنی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در ایران همچنان ادامه دارد و مبالغ پیشنهادی در محدوده 17 هزار تومان در نوسان است. تعیین این نرخ برای گندم در عراق، می‌تواند به قاچاق معکوس گندم در ایران دامن بزند.

به گزارش ایانا، سال زراعی گذشته نرخ خرید گندم در عراق 750 هزار دینار بود که با رشد بیش از 13 درصدی به 850 هزار دینار رسید.

عباس جبر العلیاوی وزیر کشاورزی عراق در بیانیه‌ای که توسط دفتر رسانه‌ای وی منتشر شد، اعلام کرد که قیمت خرید گندم از کشاورزان این کشور در سال زراعی جاری به ازای هر تن 850 هزار دینار (حدود 670 دلار) تعیین شده است.

وزیر کشاورزی عراق همچنین تاکید کرد که این مبالغ ظرف مدت حداکثر دو هفته از تاریخ تحویل محصول، به کشاورزان تحویل خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که آمادگی‌ها برای فصل زراعی جدید با سرعت بالایی در حال انجام است و حمایت وزارت کشاورزی از کشاورزان عراقی در دوره آینده با سرعتی بیشتر از همیشه ادامه خواهد داشت.

همچنین محمد حنون سخنگوی وزارت بازرگانی عراق با اشاره به اینکه انتظارات حاکی از آن است که میزان تولید گندم در این کشور در فصل جاری زراعی به چهار میلیون تن برسد، اعلام کرد: با توجه به مقدار بارانی که در طول این فصل زراعی باریده است؛ دسترسی به این رقم میسر خواهد بود. 

وی تاکید کرد: عراق در صورتی به خودکفایی در محصول گندم دست پیدا می‌کند که میزان عرضه آن به چهار تا پنج میلیون تن برسد.

ممنوعیت تردد کامیون‌های حامل گندم

محمد حنون همچنین افزود: نخست وزیر عراق دستور داده است در گذرگاه‌های مرزی از ورود کامیون‌های حامل گندم از کشورهای همسایه جلوگیری شود.

این وزارتخانه سال گذشته اعلام کرده بود که میزان کل گندم خریداری شده از کشاورزان از دو میلیون و 200 هزار تن فراتر نرفته که تنها 40 درصد نیاز کشور به این محصول را پوشش می‌داد. 

وزارت کشاورزی عراق چهار ماه پیش یک میلیون و 150 تن گندم ازاسترالیا، کانادا و آمریکا برای افزایش ذخایر کشور وارد کرد.

اقدام به کشت دیم در اراضی بیابانی

از سوی دیگر این وزارتخانه بر اهمیت سرمایه‌گذاری در اراضی بیابانی برای کشت گندم و جو تاکید کرد.

مسئولان کشاورزی عراق اعلام کردند که در فصل جاری میزان کشت گندم و جو فراتر از حد انتظار بوده است.

محمد الخزاعی، سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه‌ای گفت: زمین‌های بیابانی که در طول طرح کشت زمستانه برای محصولات گندم و جو به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، جایگزینی برای کمبود زمین‌هایی است که مستقیماً از آب رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند.

وی افزود: این وزارتخانه به دلیل مشکل تامین محصول گندم در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین در کنار کمبود شدید آب که عراق از آن رنج می‌برد، اقدام به کشت دیم در اراضی بیابانی کرده است.

سخنگوی وزارت کشاورزی عراق ادامه داد: سرمایه‌‎گذاری اراضی بیایبانی نیز به‌عنوان یک راه حل موقت راهبردی برای اطمینان از رسیدن به مرحله خودکفایی برای محصولات گندم و جو است.

وی افزود: وزارت کشاورزی همه کشاورزان را موظف کرده برای حفظ ثروت ملی آب‌های زیرزمینی از روش‌های نوین سمپاشی و جیره‌بندی و منطقی‌سازی مصرف آب‌های زیرزمینی استفاده کنند.

وی گفت: «بارش فصل جاری فراتر از حد انتظار بوده و تمامی آب لازم برای محصولات گندم و جو را تضمین کرده است و ما مجبور به استفاده از ذخیره‌سازی آب برای آبیاری نیستیم».

الخزاعی اضافه کرد: تفاهمات اخیر عراق و ترکیه در مورد آب و فرارسیدن فصل ذوب برف، منجر به افزایش ذخایر آب عراق خواهد شد.

وی بیان کرد: زمین‌های کشاورزی با توجه به اینکه بیشتر آنها کوچک هستند، دیگر پاسخگوی نیازهای کشاورزی در عراق نیستند.

سخنگوی وزارت کشاورزی عراق تاکید کرد: کشور به مناطق وسیع کشاورزی نیاز دارد و استفاده بهینه از اراضی بیابانی جایگزین مناسبی برای زمین‌های کوچک کشاورزی است و امنیت غذایی عراق را بالاتر می‌برد.

مترجم: محسن حدادی 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید