Iranian Agriculture News Agency

مدیر گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه تهران:

قانون ارث مهمترین چالش مکانیزاسیون و یکپارچه سازی اراضی است

مدیر گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه تهران گفت: مسائل حقوقی و قانون ارث مهمترین چالش مکانیزاسیون و یکپارچه سازی اراضی در کشور است.

قانون ارث مهمترین چالش مکانیزاسیون و یکپارچه سازی اراضی است

علی جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایانا در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مکانیزاسیون و یکپارچه سازی اراضی به صورت مطلوب در کشور توسعه نیافته است، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در خصوص یکپارچه سازی اراضی مسائل حقوقی است 

وی ادامه داد: یکارچه سازی اراضی باعث افزایش راندمان بهره وری کشاورزی می‌شود اما به علت قانون ارث و تقسیم زمین‌ها از نسلی به نسل دیگر زمین‌ها به مرور زمان به قطعات کوچک تبدیل می‌شود و به دلیل موضوعات حقوقی جلوگیری از این موضوع عملی نیست.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران افزود: پیشنهاداتی برای اینکه این موضوع رفع شود همچون ایجاد مجموعه‌ای از زمین‌ها به صورت شرکت‌های تعاونی مطرح شده است اما این پیشنهاد نیز محدودیت‌هایی دارد و عملیاتی نشده است .

جعفری با اشاره به راه حل مسئله مکانیزاسیون و یکپارچه سازی اراضی گفت: نیاز است در این خصوص به فکر کشاورزی فشرده باشیم زیرا در خصوص این مدل کشاورزی سعی می‌شود در زمین‌هایی با قطعات کوچک بهره‌وری افزایش پیدا کند. همچون کشور ژاپن که کشاورزی در زمین‌های کوچک بهره‌وری بسیار بالایی دارد.

کشاورزان برای استفاده از ماشین آلات نیاز به آموزش دارند

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران بیان کرد: مطلوب است هر کدام از ادوات به نسبت مساحت زمین انتخاب شود به عنوان مثال ادوات سنگین برای مزارع کوچک تناسبی ندارد و اقتصادی نیست.

مدیر گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه تهران افزود: بنابراین باید برای زمین‌های کوچک از ادوات متناسب با مساحت آنها استفاده شود و همچنین برای زمین‌های بزرگ ماشین‌ها متناسب با ابعاد زمین استفاده شود.

جعفری با بیان اینکه یکی از دلایلی که کشاورزان از ماشین آلات زیاد استفاده نمی‌کنند این است که از کار با ماشین شناخت کافی ندارند، ادامه داد: همچنین کشاورزان تنظیمات ماشین را به درستی نمی‌دانند و استفاده بهینه نیز از ماشین نمی‌برند. بنابراین زمانی که از ماشین استفاده درستی نشود راندمان افت می‌کند و کشاورز تصور می‌کند که مشکل از ماشین بوده و انگیزه آنها برای استفاده از ادوات کشاورزی کم می‌شود.

وی افزود: دلایل بعدی نیز موضوعات مالی است، زیرا استفاده از ماشین‌ها نیاز به نقدینگی دارد و برخی کشاورزان نقدینگی لازم را نداشته و توان تهیه ماشین مناسب را ندارند. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران توضیح داد: کشاورزان شناخت لازم را سرویس ماشین آلات ندارند و همچنین قطعات ماشین‌ها نیز بعضا در بازار تقلبی است. بنابراین این موضوعات باعث می‌شود کشاورز راندمان لازم را از ماشین نداشته باشد.

مدیر گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه تهران در ادامه گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای مکانیزاسیون و استفاده کشاورزان از ادوات کشاورزی آموزش کشاورزان در راستای تنظیمات ماشین‌ها و شناخت ماشین‌ها مختلف است. 

وی ادامه داد: کشاورز باید آموزش ببیند که چه ماشینی متناسب با نیاز مزرعه تهیه کند و با چه ترتیبی ماشین خود را تنظیم و سرویس کند تا بهره لازم را از ماشین و تولیدات خود ببرد.

استفاده بهینه از فناوری های موجود مطلوب تر از فناوری‌های نوین است

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر جامعه کشاورزی ما در مسیر فناوری‌های نوین قرار گرفته است، اضافه کرد: اما طبیعی است که فاصله‌ای بین فناوری های ایجاد شده و در حال ایجاد با آنچه که کشاورز استفاده می‌کند، وجود داشته باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که استفاده بهینه از فناوری های در دسترس کشاورز مهمتر از فناوری‌های نوین است. به این معنا که فناوری‌هایی که در دسترس کشاورز است با بهترین کارایی استفاده شود. در این راستا نخست باید بتوانیم از تجهیزاتی که در اختیار داریم متناسب با نیازمان استفاده کنیم و سپس به سمت فناوری های جدید برویم.

مدیر گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه تهران با بیان اینکه نیاز است هر فناوری متناسب با شرایط محل در نظر گرفته شود، بیان کرد: فناوری‌های نوین برای شرایط خاص خود توجیه دارد به عنوان مثال زمانی که بارندگی در محلی بسیار فراوان باشد استفاده از فناوری آبیاری متناسب نیست.

جعفری تاکید کرد: اولویت بین استفاده از فناوری‌های نوین و فناوری‌های موجود بهینه استفاده کردن فناوری‌های موجود است. بنابراین اگر فناوری‌های موجود با بهترین راندمان استفاده شود گام بعدی این است که به سمت فناوری‌های نوین با استفاده از نظر کارشناسان برویم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید