Iranian Agriculture News Agency

ایانا از اعتماد کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی خبر می‌دهد؛

آغاز خرید تضمینی گندم در کشور/ تولید به مرز 13 میلیون تن می‌رسد

با برداشت اولین خوشه‌های گندم از مزارع استان سیستان و بلوچستان عملیات خرید تضمینی گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی آغاز شد.

آغاز خرید تضمینی گندم در کشور/ تولید به مرز 13 میلیون تن می‌رسد

به گزارش ایانا، امروز رسما خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1401-1402 توسط شرکت بازرگانی دولت در جنوب شرقی کشورمان آغاز شد.

وزارت جهاد کشاورزی امیدوار است در سال زراعی جاری با افزایش کشت قراردادی گندم و اجرای طرح الگوی کشت به تولید 13 میلیون تنی گندم برسد، این در حالی است که در سال گذشته 11 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور تولید شده بود.

پیش بینی خرید بیش از 8 میلیون تن گندم

در سال زراعی گذشته میزان خرید تضمینی گندم نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شد. با تصمیم دولت و افزایش 130 درصدی نرخ خرید گندم، فرآیند خرید تضمینی با استقبال کشاورزان روبرو شد و وزارت جهاد کشاورزی توانست 7 میلیون و 500 هزار تن گندم خریداری کند.

تبعا این وزارتخانه انتظار دارد با توجه به تولید 13 میلیون تن گندم در سراسر کشور علاوه بر خودکفایی در تولید، میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز به حدود 8 میلیون تا 8 میلیون و 500 هزار تن برسد.

براساس آمار 11 ماهه گمرک در سال 1401 حدود 3 میلیون و 500 هزار تن گندم وارد کشور شده است که این میزان نشان دهنده آن است که واردات این کالای اساسی با کاهش 5 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است. این امر بدون شک مرهون افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی در سال زراعی گذشته و اعتماد کشاورزان به دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی است.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته 11 هزار و 500 تومان بود و این نرخ برای سال جاری، همچنان 13 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

هفته آینده نرخ قطعی خرید تضمینی گندم تعیین تکلیف می شود

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از هر گونه قاچاق گندم وجود دارد.

به طوری که در همین خصوص عطاالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: جلسه شورای قیمت گذاری در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به بعد از تعطیلات عید موکول شده است.

وی در پاسخ به اینکه اگر قیمت گندم اصلاح شد تکلیف کسانی که گندم را با نرخ قبلی فروخته‌اند چه می‌شود، افزود: سال گذشته قیمت پایه پرداخت شد و بعد از آن مابه التفاوت افزایش قیمت به حساب کشاورزانی که گندم تحویل داده بودند، پرداخت شد. امسال نیز به همین صورت پرداخت انجام می‌شود.

تمهیدات شرکت بازرگانی دولتی برای خرید گندم از کشاورزان

در شرایطی که چانه‌زنی‌ها برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم و مقابله با قاچاق این محصول ادامه دارد، عملیات خرید تضمینی در مزارع جنوب شرق کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این رابطه گفت: خرید تضمینی گندم با برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم در بخش پیشین شهرستان راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان از دوشنبه هفتم فروردین آغاز شده است.

سید سعید راد افزود: تلاش حداکثری ما این است تا گندم مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی خریداری شود و بدین‌منظور برای تحویل محصول از گندمکاران، سازوکار‌های لازم فراهم شده است تا در خدمت کشاورزان عزیز کشورمان باشیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه معمولاً هر سال، عملیات خرید تضمینی گندم از استان سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرق کشور آغاز می‌شود و به‌تدریج سایر استان‌ها به این عملیات می‌پیوندند، بیان کرد: امسال حدود 33 هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان زیر کشت گندم رفته است و انتظار می‌رود حدود 75 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.

وی ادامه داد: با توجه به ازدیاد سطح زیر کشت، توسعه کشاورزی قراردادی و افزایش بارش‌ها، تدابیر مورد نیاز برای تحویل محصول از گندمکاران در اقصی نقاط کشور پیش‌بینی شده است و ازاین‌رو، انتظار می‌رود در سال جاری نسبت به سال گذشته، مقادیر به‌مراتب بیشتری گندم خریداری کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید