Iranian Agriculture News Agency

در یازده ماهه سال جاری صورت گرفت؛

کاهش 2 میلیون و 400 هزار تنی واردات گندم با افزایش تولید داخلی

میزان واردات گندم در یازده ماهه سال جاری با 40 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 3 میلیون و 686 هزار تن رسید که این امر ریشه در افزایش تولید داخل این محصول استراتژیک دارد.

کاهش 2 میلیون و 400 هزار تنی واردات گندم با افزایش تولید داخلی

به گزارش ایانا؛ آمارهای منتشر شده گمرک در 11 ماهه سال جاری نشان می دهد تاکنون 3 میلیون و 686 هزار و 873 تن و 723 کیلوگرم گندم به ارزش یک میلیارد و 642 میلیون و 975 هزار و 523 دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در 11 ماه سال 1400 حدود 6 میلیون و 53 هزار و 477 تن و 675 کیلوگرم گندم به ارزش 2میلیارد و 86 میلیون و 790 هزار و 227 دلار وارد کشور شده بود.

این آمار حاکی از آن است که واردات گندم در 11 ماه سال جاری حدود 2 میلیون و 400 هزار تن کاهش یافته که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی حدودا کاهشی 40 درصدی و به لحاظ ارزشی با وجود افزایش قیمت های جهانی در یک سال گذشته کاهش 21 درصدی را به خود دیده است.

 طی این بازه زمانی امارات متحده عربی، انگلیس، ایتالیا، آلمان، ترکیه، سنگاپور، صربستان و مونته نگرو، روسیه، قزاقستان، مکزیک، هلند و هنگ کنگ 12 مبدا وارداتی گندم ایران بوده اند.

حمایت های وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان برای افزایش تولید گندم

اما دلیل اصلی کاهش 2 میلیون و 400 هزار تنی واردات گندم را باید در سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در حمایت جدی از کشاورزان دانست.

 به طوری که با وجود خشکسالی گسترده در کشور، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری به دلیل سیاست های حمایتی از جمله افزایش 130 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم و سایر اقدامات تشویقی همچون کاهش 50 درصدی نرخ نهاده های کشاورزی، کشت قراردادی گندم، بیمه محصولات کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته  به 7 میلیون و 500 تن رسید که برای خرید این میزان محصول در مجموع 83 هزار میلیارد تومان به کشاورزان داده شد.

از طرف دیگر در سال زراعی گذشته (1401-1400) به دلیل این سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی تولید گندم با افزایش 3 میلیون و 500 هزار تنی روبه رو شد و به 11 میلیون و 500 هزار تن رسید. در سال جاری نیز 5 میلیون و 935 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشورمان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان یک میلیون و 975 هزار هکتار مختص به کشت گندم آبی و 3 میلیون و 960 هزار هکتار مربوط به کشت گندم دیم است.

 همچنین در طرح کشت قراردادی نیز یک میلیون و 551 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این کالای اساسی اختصاص داده شده است.

 با توجه به بارندگی های صورت گرفته در کشور انتظار می رود تولید گندم در سال زراعی جاری به بیش از 13 میلیون تن برسد و آرد مورد نیاز نانوایی ها به صورت کامل از محل تولید گندم داخل تهیه بشود تا ایران بتواند برای سال های آینده نیز در مسیر خودکفایی گندم قرار گیرد.

احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم

خبرها حاکی از آن است که با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی رایزنی بخش خصوصی با وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم در حال برگزاری است و احتمال دارد این نرخ افزایش یابد تا میزان تولید گندم در سال زراعی جاری افزایش یافته و کشورمان به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک برسد.

 علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تغییر نرخ خرید تضمینی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم 11 هزار و 500 تومان است که به اضافه 1500 تومان جایزه در مجموع 13 هزار تومان خواهد شد و قیمت آن تاکنون تغییری نکرده است.

مهاجر تصریح کرد: باران های اردیبهشت ماه خیلی مهم است؛ زیرا اگر بارندگی خوبی داشته باشیم تولید افزایش می یابد و به طور حتم تولید ما کمتر نخواهد بود.

گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید