Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی وزارت بهداشت:

سلامت لبنیات داخلی بیش از سایر کشور‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت: میزان آفلاتوکسین در شیر تولید داخل کشور به مراتب از کشور‌های امریکا پایین‌تر و نزدیک به استاندارد‌های اروپایی است.

سلامت لبنیات داخلی بیش از سایر کشور‌ها

ایرج حریرچی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درخصوص وجود سم آفلاتوکسین در شیر گفت: سم آفلاتوکسین همواره در خوراک دام‌ها موجود بوده و میزان آن در شیر ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است.

وی افزود: میزان این سم در لبنیات کشور‌های اروپایی ۵۰ نانوگرم در لیتر و در امریکا ۵۰۰ نانوگرم در لیتر است که مطالعات جهانی حاکی از نزدیک بودن لبنیات تولید داخل کشور به استاندارد‌های اروپایی و سلامت آن است.

حریرچی با بیان این که مردم درخصوص آفلاتوکسین نگران نباشند ادامه داد: بر اساس ۵۱ مطالعه اخیر در جهان، میزان آفلاتوکسین در لبنیات روزبه روز کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان ما نیز استاندارد‌های بهتری را رعایت می‌کنند.

وی افزود: در شیر غیرپاستوریزه احتمال بالا بودن آفلاتوکسین بیشتر است، زیرا کنترل روی آن انجام نمی‌شود.

حریرچی گفت: برخلاف گفته‌هایی که مربوط به سرطان زایی آفلاتوکسین در لبنیات است، سرطان اولیه کبد در کشور کم است و آن چه مربوط به آفلاتوکسین است بسیار کم و نادر است که در سال‌های اخیر هم رو به کاهش بوده است.

وی افزود: مردم به تولیدکنندگان و همچنین به دستگاه‌های نظارتی اعتماد داشته باشند و با توجه به اینکه سرانه شیر و لبنیات در کشور پایین است، با اطمینان مصرف شیر را جایگزین مواد غذایی شور، شیرین و غذا‌های آماده کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید