Iranian Agriculture News Agency

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

میانگین قیمت برنج بالاتر از نرخ‌های مصوب

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| براساس آخرین آمار بانک مرکزی هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی به طور متوسط در سطح شهر تهران در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه امسال 8447 تومان در بازار مصرف فروخته شده است.

میانگین قیمت برنج بالاتر از نرخ‌های مصوب

در حالی‌که قیمت مصوب فروش برنج هندی حداکثر 8000 تومان و برنج پاکستانی حداکثر 8200 تومان در نظر گرفته شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین نرخ برنج خارجی غیرتایلندی در بازار بالاتر از آن چیزی است که به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا، دولت همواره برای واردات برنج خارجی پایین‌ترین نرخ ارز را به عنوان نرخ ارز رسمی و دولتی، به این محصول استراتژیک اختصاص داده است و در دوران نوسانات ارزی اخیر هم این روال ادامه داشته و ارز 3800 تومانی و بعد 4200 تومانی نصیب واردکنندگان برنج خارجی شده است.

این در حالی است که نه تنها برنج وارداتی غیرتایلندی که تقریبا بیش از 80 درصد سهم بازار برنج خارجی ایران را از آن خود کرده، مشمول افزایش قیمت ۵۲.۷ درصدی نسبت به سال گذشته شده است،‌ بلکه این میزان افزایش قیمت بیشتر از میزان افزایش قیمت دیگر انواع برنج شامل داخلی درجه یک و دو بوده است.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی به طور متوسط در سطح شهر تهران در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه امسال 8447 تومان در بازار مصرف فروخته شده است که این عدد نشان دهنده افزایش دو دهم درصدی نسبت به هفته قبل از این بررسی و افزایش هشت دهم درصدی نسبت به هفته مشابه ماه قبل از این آمار است و نهایتا ۵۲.۷ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل، گران‌تر شده است.

این وضعیت در حالی است که آخرین قیمت مصوب فروش برنج هندی و پاکستانی که با نرخ ارز رسمی به کشور وارد می‌شود، به ترتیب حداکثر 8000 تومان و 8200 تومان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است و در توضیحات مصوبه قیمت رسمی برنج که در سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شده، آمده است که فروش برنج‌های خارجی مذکور به قیمتی بالاتر از سقف در نظر گرفته شده، مشمول گران‌فروشی بوده و با عاملان آن برخورد می‌شود.

در شرایط کنونی که میانگین قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی در بازار بالاتر از حداکثر نرخ‌های مصوب ابلاغ شده است،‌ به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید نسبت به بررسی عوامل این گران‌فروشی و برخورد با گران‌فروشان اقدام کنند تا بازار این محصول استراتژیک کنترل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید