Iranian Agriculture News Agency

توسعه روش تولید برنج به روش مدیریت تلفیقی و بدون استفاده از آفتکش

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ضمن تشریح و تبیین برنامه های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۳گفت: فعالیت های این موسسه در زمینه جهش تولید با مشارکت کشاورزان از طریق دانش بنیان کردن تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری و تأمین امنیت غذایی پایدار انجام می‌شود.

توسعه روش تولید برنج به روش مدیریت تلفیقی و بدون استفاده از آفتکش

به گزارش ایانا به نقل از کشاورز نیوز افزود: یکی از اقدامات موسسه در راستای شعار سال، به روز رسانی دستورالعمل های فنی مدیریت عوامل خسارتزای زنده محصولات کشاورزی و ارائه آنها به سازمان های اجرایی از جمله سازمان حفظ نباتات کشور برای توصیه به کشاورزان به منظور کنترل موثر عوامل زنده خسارتزای گیاهی توسط مردم است.

وی از دیگر برنامه های مهم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در سال 1403را تولید محصول سالم برنج از طریق توسعه روش تولید برنج به روش مدیریت تلفیقی و بدون استفاده از آفتکش های شیمیایی در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان با مشارکت مردم در راستای امنیت غذایی برشمرد.

نعیمی خاطر نسان کرد:در این راستا، در سال 1401دانش فنی مدیریت صحیح آفات و بیماریهای مهم محصول برنج در دو پایلوت ده هکتاری در مازندران در قالب مدیریت تلفیقی در کشت اول ودوم برنج اجرا شد. درادامه در سال 1402، انتقال این تحقیقات از پایلوت به زمین‌های کشاورزی مردم با مشارکت 46 کشاورز پیشرو در  100 هکتار در کشت اول و 20 هکتار در کشت دوم برنج  در 7 شهرستان استان مازندران با موفقیت صورت گرفت.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشورگفت: برنامه یاد شده در سال جاری در 5000 هکتار از شالیزارهای 3 استان مازندران، گیلان و گلستان در حال توسعه است که از ابتدای سال جاری، جلسات هماهنگی اجرای آن شروع شده و دستوالعمل فنی و اجرایی به استان ها ابلاغ شده است.

وی از سایر اقدامات موسسه در راستای جهش تولید با مشارکت مردم می توان به اجرای پایلوتهای تحقیقی-توسعه ای مدیریت زوال مرکبات، مدیریت آفات چوبخوار خرما و مدیریت سرخرطومی حنایی خرما با مشارکت کشاورزان پیشرو اشاره کرد.

نعیمی گفت:همچنین برنامه ریزی لازم برای اجرای پایلوتهای تحقیق-توسعه ای مدیریت تلفیقی محصولات انار، سیر، نخود، کیوی با همکاری کشاورزان پیشرو در این راستا صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید