Iranian Agriculture News Agency

انجام شخم اولیه در ۴۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از انجام شخم اولیه در ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: رعایت تقویم زراعی موجب کاهش ریسک و خسارت‌های احتمالی در کشت برنج می‌شود.

انجام شخم اولیه در ۴۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان

به گزارش ایانا به نقل از ایسنا، صالح محمدی در گفت  و گویی از انجام شخم اولیه در ۴۵ درصد اراضی شالیزاری استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: کشاورزان در ۱۰۷ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، به‌ویژه در مناطق خارج از شبکه آبیاری شخم اولیه را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به تهیه تقویم زراعی سال آینده با همکاری دستگاه‌های مرتبط افزود: گزارش شرایط آبی را از اداره کل هواشناسی استان گرفتیم که نشان می‌دهد شرایط مشابه سال گذشته را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این که تقویم زراعی برای اراضی داخل و خارج شبکه و مناطق جنوبی استان پیش‌بینی شده است، گفت: کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی از تقویم زراعی مطلع شوند، زیرا رعایت تقویم زراعی موجب کاهش ریسک و خسارت‌های احتمالی در کشت برنج می‌شود.

محمدی بر تداوم شخم اولیه اراضی داخل شبکه آبیاری تا پایان فروردین ماه اشاره و بیان کرد: طبق تقویم زراعی، همزمان با دهه پایانی این ماه، احداث خزانه آغاز می‌شود و کشاورزان، نشاکاری را از هفته اول اردیبهشت ماه شروع می‌کنند که تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی از کشاورزان خواست لایروبی و پاکسازی انهار فرعی به‌ویژه در داخل مزارع را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان این که کشاورزان از نزولات آسمانی و روان‌آب‌ها برای شخم اولیه استفاده کنند، تصریح کرد: امکان به‌کارگیری کودهای فسفاته و پتاسه در این مرحله وجود دارد و دفع آفات به‌ویژه کرم ساقه‌خوار برنج را موجب می‌شود.

وی از توزیع بالغ بر یکهزار تن بذر گواهی‌ شده در استان خبر داد و افزود: این بذرها به طور عمده از رقم هاشمی هستند، البته سایر ارقام زودرس و مقاوم از جمله کیان، گیلار و گیلانه نیز به ‌صورت محدود توزیع شده است.

محمدی با اشاره به معرفی رقم «هستی» در سال ۱۴۰۳، بیان کرد: این رقم که مقاوم به خشکی است، پس از معرفی توسط موسسه تحقیقات برنج و نامگذاری و تولید پایه الیت، وارد مرحله تولید بذر مادری شده و در سال‌های بعد رقم گواهی‌ شده آن را خواهیم داشت، البته امسال رقم «توکا» را که رقم کیفی و زودرس است، به چرخه بذر مادری وارد کرده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید