Iranian Agriculture News Agency

تحکیم منافع ملی با حفاظت از اراضی کشاورزی/ گشت‌‌های نوروزی برای جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی افزایش می‌یابد

حفظ زیست بوم کشور و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تلاش برای تحکیم منافع ملی و اقتدار کشور در حوزه امنیت غذایی است.

تحکیم منافع ملی با حفاظت از اراضی کشاورزی/ گشت‌‌های نوروزی برای جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ایانا، فرمانده یگان حفاظت از امور اراضی سازمان امور اراضی کشور در گفتگویی اختصاصی ضمن تشریح وضعیت کلی اراضی قابل کشت گفت: تمامی آحاد کشور باید به این نکته توجه کنند که اراضی کشاورزی متعلق به تمام مردم است و نسل‌های آینده نیز در حفاظت آن ذی‌نفع هستند.

اکبر امینی افزود: با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های برتر، میزان بهره‌وری در اراضی کشاورزی اعم از دیم و آبی باید افزایش یابد، اما آنچه در ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ این اراضی و جلوگیری از تبدیل آن به ساختمان، ویلا و موارد دیگر است.

وی یادآور شد: از بین رفتن یک هکتار زمین کشاورزی در شمال کشور برابر با ایجاد کمبود غذا برای ۷۰ نفر است. این بحثی است که محققان کشاورزی بر آن تاکید کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت از امور اراضی گفت: ما تلاش داریم با روش‌های مختلف از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم، این روش‌ها علاوه بر گشت‌زنی مداوم، همکاری سایر ادارات را ضروری کرده است.

وی افزود: پایش از طریق پنجره هوشمند نیز در کنار سایر اقدامات در شرایط عرصه وسیع به وجود آمده که در حوزه کنترل‌های دیجیتالی بسیار موثر است.

امینی با بیان این که بر اساس تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی، به محض مشاهده و رصد خاکبرداری و پی‌کنی، اخطار صورت می‌گیرد، یادآور شد: طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ این قانون، به ماموران تفویض اختیار داده شده که در مراحل ساخت و ساز در اراضی کشاورزی قلع و قمع کنند.

به گفته وی، ما در اجرای قانون دقیق و مقید هستیم و در صورتی که بنا شکل گرفته باشد و دارای سقف باشد، به ماموران جهاد کشاورزی با حضور نماینده استان حکم قلع و قمع داده شده و بدون اغماض احکام صادره اجرا می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت از امور اراضی در مورد استثنائات ساخت و ساز نیز گفت: اگر ساخت و سازی طبق عکس‌های هوایی از سه سال قبل شروع و متوقف شده باشد، موضوع برای حکم و طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی به دادگاه ارجاع می‌شود تا حکم لازم را صادر کنند.

وی افزود: در تعطیلات نوروز گشت‌زنی‌ها را افزایش می‌دهیم تا دامنه تخلف‌ها کم شود.

امینی بر یک نکته اساسی جامعه‌شناسانه و در عین حال فرهنگ‌سازی در حفظ اراضی کشاورزی تاکید و چنین تحلیل کرد که اگر موضوع برای تمام آحاد کشور و قشرهای مختلف جامعه به عنوان یک امر ملی پذیرفته شود، بدون شک ضریب همکاری مردم با یگان‌های اراضی در نقاط مختلف کشور افزایش می‌یابد و خود مردم به عنوان نگهبانان حفظ اراضی کشاورزی وارد عمل می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: منابع آب و خاک و اراضی کشاورزی به رغم دارا بودن مالکیت شخصی یک سرمایه ملی است که همگان باید در حفظ آن احساس وظیفه کنند و نگذارند که هدر رفته یا تغییر کاربری داده شود.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید