Iranian Agriculture News Agency

نهضت مردمی در کنترل آفات نخیلات تشکیل شود

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست و مدیریت حرف اصلی را می‌زند.

نهضت مردمی در کنترل آفات نخیلات تشکیل شود

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، مریم جلیلی‌مقدم در همایش ملی مقابله با آفت سوسک حنایی سرخرطومی نخلستان‌ها با حضور مسوولان کشوری و استانی و با همراهی بخش خصوصی در شهرستان بم، اظهار داشت: آفت سرخرطومی حنایی خرما سال ۶۹ وارد ایران شد که امکان ریشه‌کنی کامل آن در هیچ کشوری وجود ندارد و تنها تلاش داریم تا خسارت این آفت به حد قابل تحمل رسیده و کنترل شود.

وی بیان کرد: سازمان حفظ نباتات برای کنترل این آفت نیاز به نهضت مردمی دارد در این راستا لازم است مردم پای کار بیایند و از ظرفیت بسیج نیز استفاده شود.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: یکی از مهمترین راه‌های انتقال این آفت جابه‌جایی پاجوش آلوده است، بنابراین طبق الزام قانون و دستورالعمل‌ها هرگونه جابه‌جایی نهال یا پاجوش باید طبق گواهی بهداشت باشد.

وی افزود: نمی‌توانیم کیوسک ۲۴ساعته بین جاده‌ای برای جلوگیری و نظارت بر جابه جایی پاجوش‌ها بگذاریم زیرا بین شهرها تنها یک راه برای تردد وجود ندارد و باید از ظرفیت راهداری‌ و استانداری استفاده کنیم.

جلیلی‌مقدم بر پایش مستمر نخلستان‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و کم شدن سرعت انتقال و شیوع این آفت، مسوولان مرتبط با توجه به احتمال شیوع آفت خرما، باید بر پایش مداوم و مستمر ادامه دهند.

بیشتر کارها نیاز به اعتبار ندارد و مدیریتی است

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور بر اجرای مدیریت درست بر انجام کارها تاکید کرد و گفت: این که گفته شده اگر اعتبار نباشد هیچ کاری نمی‌توان انجام داد درست نیست، زیرا انجام بسیاری از کارها نیاز به اعتبار ندارد و مدیریتی است.

وی ادامه داد: آفتی که سه سال در منطقه حضور دارد جدیدالورود نیست، چقدر باید آزمون و خطا کنیم، با وجود کمبود اعتبار جای بخشش و سهل انگاری نیست.

جلیلی‌مقدم در عین حال توضیح داد: پیگیر اخذ اعتبارات برای مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی هستیم اما شیوه مدیریت و نظارت درست مورد تاکید است، کارشناسی که در اکیپ ردیابی می‌رود باید بداند چه کاری انجام داده یا نداده است.

وی تصریح کرد: اعتبار سرخرطومی باید برای ردیابی و کنترل آفت مصرف شود و ملاک ارزیابی مدیران ما نظارت، توجه و دقت در هزینه‌کرد اعتباراتی است که به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بعد از گذشت ۲ سال از ورود آفت چرا باغدار ما از این آفت اطلاع ندارد؟ اگر باغدار پای کار نیاید اعتبار هر چقدر تزریق شود به جایی نمی‌رسد ولی با اعتبار محدود اگر باغدار پای کار بیاید نتیجه بهتری می‌گیریم.

بنابر این گزارش، سوسک سرخرطومی حنایی خرما مهمترین و خطرناک‌ترین آفت نخیلات است که از تیر ماه سال ۱۴۰۰ در شهرستان‌های شرقی استان کرمان مشاهده و مبارزه با آن آغاز شده است.

سطح زیر کشت نخیلات شهرستان‌های شرقی استان کرمان (بم، نَرماشیر، فهرج، ریگان و گُنبکی) حدود ۳۰ هزار هکتار و بیش از ۹۹ درصد نخیلات شرق از رقم مَضافتی است.

اقتصاد مردم شرق استان کرمان وابسته به خرماست و همچنین باغ‌شهر جهانی بم، بدون شک مهمترین قطب تولیدکننده خرمای مضافتی و مرغوب در کشور به شمار می‌رود که اکنون بعد از گذشت حدود سال از ورود این آفت خطرناک، گسترش و شیوع آن همچنان ادامه دارد و راهکارها و پایش‌های مقابله با آفت راه به جایی نبرده‌اند.

همایش ملی سوسک سرخرطومی حنایی روز سه‌شنبه با حضور مسوولان کشوری و استانی در تالار پرستوی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار شد تا بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر راهکاری برای مبارزه با این آفتی که نزدیک به ۳۴ سال در ایران و مناطق خرماخیز آن ساکن شده و اکنون شرق و جنوب استان کرمان را درگیر کرده است بیابند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید