Iranian Agriculture News Agency

۲۰ هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد

سرپرست سازمان تعاون روستایی گفت: امسال حدود ۲۰ هزار تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در انبارها ذخیره‌سازی شده است.

۲۰ هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، ایوب فصاحت که به‌منظور بازدید از طرح‌های کشاورزی به شهرکرد سفر کرده بود، در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: براساس آخرین نشستی که با وزیرجهاد کشاورزی و معاونت باغبانی برگزار شده، امکان افزایش ذخیره‌سازی میوه شب عید به میزان دو برابر نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر رصد ذخایر میوه در بازار اظهار داشت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده انتظار می‌رود امسال بهترین سال برای تامین میوه شب عید باشد و در این راستا تلاش می‌شود با پایش هفتگی بازار، قیمت سیب و پرتقال افزایش غیرمعقولی نداشته و کمترین تفاوت قیمت بین بازار شب عید و زمان حاضر وجود داشته باشد.

سرپرست سازمان تعاون روستایی خاطرنشان کرد: با توجه به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان با عید نوروز، این سازمان تمهیدات ویژه‌ای برای تامین خرمای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان انجام داده است و با تمهیدات انجام شده بیش از ۶۰۰ تن ذخیره خرما انجام و به استان‌ها ارسال شده و به همین میزان ذخیره احتیاطی نیز تامین شده است.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود در حوزه تامین خرما با رصد هفتگی بازار و ذخایر احتیاطی مشکلی در بحث تامین این محصول در ماه مبارک رمضان ایجاد نشود.

فصاحت با بیان این که سازمان تعاون روستایی وظیفه خاصی در بحث تامین مرغ و گوشت قرمز ندارد، گفت: با این وجود براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود در حوزه تامین گوشت قرمز نیز اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و بخش خصوصی ایفای نقش کنند.

وی تاکید کرد: در این ارتباط قرار است چهارمحال و بختیاری در این خصوص به عنوان الگو انتخاب شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با الگوی جدیدی که شامل نقش‌آفرینی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها است در حوزه تامین و توزیع برنامه خوبی در چهارمحال و بختیاری اجرا شود.

فصاحت با تاکید بر این که باید ساختار مناسبی برای توزیع محصولات اساسی وجود داشته باشد، گفت: این ساختار بخش توزیع و تامین عمده و توزیع خرده دارد که اگر مبتنی بر ساختار اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولید و روستایی باشد می‌تواند واسطه‌گری‌ها را در زنجیره تولید کاهش داده و قیمت را برای مصرف کننده و تولید کننده عادلانه کند.

وی بر تقویت تشکل‌ها تاکید کرد و ادامه داد: بنابراین حضور تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولید در کنار اصناف و در اختیار قرار دادن مکان مناسب از سوی شهرداری‌ها و مراکز فروش مستقیم که از سوی تعاونی‌های روستایی ایجاد می‌شود، می‌تواند این واسطه‌ها را به حداقل رساند و ارزش افزوده خوبی در این زنجیره ایجاد شود.

سرپرست سازمان تعاون روستایی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده این الگو در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان نخستین استان با هدف حذف واسطه‌ها و این که بتوانیم محصول تولیدی داخل را با کمترین واسطه به دست مصرف کنندگان برسانیم و محصولات تولیدی مازاد استان نیز از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به خارج از استان صادر شود، اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در همین ارتباط اگر کالاهایی نیاز است که به استان وارد شود نیز از سوی اتحادیه‌های تخصصی خود انجام می‌شود تا زنجیره مجموعه تولید در استان با ارزش افزوده بالایی به حرکت خود ادامه بدهد.

فصاحت با اشاره به حضور هشت هزار و ۶۰۰ تعاونی در کشور گفت: از این تعداد تعاونی ۶ هزار تعاونی فعال و مابقی غیرفعال و نیمه‌فعال هستند که که بر فعال‌سازی آنها تلاش می‌شود.

به گفته وی، ۸۰ تا ۸۵ درصد کل تولیدات کشور و ۷۰ تا ۷۵ درصد توزیع نهاده‌های کشاورزی از سوی این تعاونی‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید