Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه ۲۰ میلیون تن محصول در باغات کشور

رییس موسسه علوم باغی کشور گفت: ۲.۸ میلیون هکتار باغ و عرصه‌های باغی در کشور وجود دارد و در این عرصه‌ها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود.

تولید سالانه ۲۰ میلیون تن محصول در باغات کشور

به گزارش ایانا به نقل از مهر، مهدی طاهری رییس مؤسسه باغی کشور در نشست خبری سیما گفت: تا ۲۰ سال گذشته اقلیم ایران نشان می‌داد که ایران یک کشور باغی است و تمام میوه‌های مختلف در کشور وجود داشت و به همین دلیل توسعه باغات اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ۲.۸ میلیون هکتار باغ و عرصه‌های باغی در کشور وجود دارد و در این عرصه‌ها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود، افزود: در تولید بعضی از محصولات مثل سیب، مرکبات، خرما، انگور و … جز تولیدکنندگان شاخص هستیم و مازاد تولید هم داریم.

به گفته طاهری اغلب میوه مورد نیاز داخل تولید و مقدار زیادی هم صادر می‌شود؛ البته موز و چند میوه گرمسیری نیز وارداتی است.

رییس مؤسسه باغی کشور ادامه داد: مازاد تولید، ضایعات محصولات و تغییرات اقلیمی که ویژگی آن گرم شدن هوا و کاهش بارش‌ها است، سبب خسارت به بخش باغبانی شده و از این نظر که ایران یک کشور باغبانی است دور شده ایم و اکنون نمی‌توانیم بگوییم توسعه کشاورزی باید بر مبنای باغبانی باشد.

طاهری خاطر نشان کرد: کمبود شدید آب و تخلیه منابع آب‌های زیرزمینی و منابع آب‌های سطحی، کشور را در بحران شدید آب قرار داده است و یک میلیون هکتار از عرصه باغی کشور که در ۲۰ سال گذشته توسعه یافته در معرض خطر تبدیل شدن به باغات درجه ۳ و ۴ است و باید برای جلوگیری غیر اقتصادی شدن آن برنامه داشته باشیم.

رییس مؤسسه علوم باغی کشور با اشاره به اینکه باید آب برای باغات درجه ۱ و ۲ مهیا شود تصریح کرد: مؤسسه باغبانی کشور وظیفه دارد دانش لازم برای رفع مشکلات و بهره‌ور کردن وضعیت موجود را به جامعه منتقل کند. در گذشته فعالیت‌های مؤسسه روی ارقام میوه بوده و کمتر روی مسائل امروزی کار شد، اما اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی مؤسسه تغییر مسیر داده و انرژی خود را صرف اصلاح و بهینه سازی باغات قرار داده است.

طاهری با اشاره به معرفی ۲۲ رقم میوه جدید در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: در ابتدای سال آتی قرار است رویداد مدیریت تغذیه گلخانه برگزار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید