Iranian Agriculture News Agency

تراکنش‌های فروش نان، تعیین کننده سهمیه آرد نانوایان است

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان درباره نحوه تخصیص سهمیه آرد گفت: تراکنش‌های فروش نانوایان در سامانه ثبت و پردازش می‌شود و بر اساس آن، میزان اختصاص عادلانه آرد نانوایان تعیین می‌شود.

 تراکنش‌های فروش نان، تعیین کننده سهمیه آرد نانوایان است

به گزارش ایانا به نقل از تسنیم، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر شنبه 7 بهمن 1402 ، با حضور آقایان محمدعلی علی مهری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، محمدرسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و امیرکرملو، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی، موضوع تغییرات سهمیه آرد نانوایان بررسی شد.

سوال: در چند روز اخیر وزیر اموراقتصادی و دارایی و هم وزیر کشور در این خصوص اظهارنظر کردند و گفتند محدودیتی وجود ندارد در عرضه نان به مردم، اما برویم خدمت آقای کرملو  شما همچنان بر همین موضع هستید که در عرضه نان به مردم محدویت وجود دارد؟

کرملو:نانوایان با آتش بسیار بسیار داغ زحمت می‌کشند و نان این مملکت را تامین می‌کنند، خدمت شما عرض کنم ما بحث محدودیت را به صورت رسمی به هیچ کدام از واحدهایمان اعلام نکردیم، متاسفانه حالا تو این شرایط خیلی هایشان می‌توانند یک برداشت جداگانه بکنند، صحبت ما بحث تشویق و تنبیه نانواست 

سوال: نه الان تو گزارش  شما درواقع این را مطرح کردید که در کارنامه نانوایان اعداد و ارقامی وجود دارد که محدود کننده عرضه نان به مردم هست.

کرملو: دقیقا، ببینید وقتی که همکاران من سهمیه آردشان در ماه و در دهه کم می‌شود و به باجه‌های خدمت شرکت نانی نو مراجعه می‌کنند، چیزی که همکاران بنده را آنجا توجیه می‌کنند، بحث بیشتر از فروش متعارف و نامتعارف بودن نان است و این نانوای ما وقتی که می‌آید این محاسبات را بر حسب عدم اطلاع و بر حسب عدم آموزش‌هایی که ازآن اول از سمت شرکت نانی نو و مجریان طرح،  قرار نگرفته، می‌آید یک حساب و کتاب می‌کند بین خودش و آن تعداد را مدنظر قرار می‌گیرد، ما صحبتی که داریم آقای آذری بقا همین موضوع است که واقعا چرا با یک بار به صورت واضح و به صورت روشن این سقف را نمی‌آیند در سطح کل ایران بیان بکنند؟

سوال: این سقف را شما اول بفرمایید که به چه ترتیبی محاسبه می‌کنید و سقف چی هست؟

کرملو: این بحث متعارف و غیرمتعارف بودن را یک بار به صورت واضح و روشن به نانوا‌ها توضیح دادند.

سوال: الان شما روی چه حسابی می‌فرمایید که در عرضه نان به مردم محدودیت ایجاد شده؟

کرملو: علتش همین است، من یک نکته خیلی کوچک به شما بگویم، از مسجد محل همین امروز بابت بحث اعتکاف با من تماس گرفتند که گفتند ما نان می‌خواهیم برای مسجد، واقعا 150 تا نان را توی محل اگر ما از واحد خودمان به این دوستان بدهیم و توی سه روز ادامه پیدا بکند، آیا این متعارف است یا نامتعارف؟ این را آقایان دوستانمان و مجریان طرح به من توضیح بدهند.

سوال: آقای علی مهری به شما خداقوت می‌گویم در این رابطه توضیح بدهید؟

علی مهری: متاسفانه طی یکی دو هفته اخیر، یک سوء تفاهمی ایجاد شده برای نانوا‌های عزیز حالا استان تهران و حالا آن جوری که متوجه شدیم در کشور هم متاسفانه همین اتفاق افتاده که این کارنامه نانوایان را دوستان فکر کردند که یک ملاک عمل قرار می‌گیرد باری کسر سهمیه یا مشکلاتی که برای نانوایی‌ها ایجاد می‌شود خصوصا حالا دو تا عددی که در کارنامه نانوایان هست و بحث میزان پخت شان هست، نسبت به میانگین منطقه، من می‌خواستم اگر اجازه بدهید این موضوع را توضیحی بدهم که خیلی واضح بشود، چون سوالاتی که می‌شنویم از این جهت است که شاید خیلی مشخص نیست موضوع روشن نیست، البته ما توی استان تهران این مشکل را خدا را شکر تا حالا نداشتیم، یعنی هیچ نانوایی تا حالا اعلام نکرده که ما محدودیتی داریم برای فروش نان، ، چون جلسات گذاشتیم با دوستان نانوایی‌های مختلف، جلسه گذاشتیم، یک جلسه چهارساعته خدمت دوستان بودیم، آقای کرم لو هم حضور داشتند، کارگروه آرد و نان استان را برگزار کردیم جداگانه، برای نانوا‌های عزیزمان توضیح دادیم ولی این را یک بار می‌گویم که شاید مشخص بشود، مصداقی هم خدمت تان عرض می‌کنم، مثلا فرض بگیرید منطقه 6 تهران منطقه شش تهران، سامانه می‌آید براساس همه نانوایی‌های موجود در منطقه شش تهران، یک میانگینی می‌گیرد، می‌گوید مثلا توی نان سنگگ، میانگین فروش نان سنگگ در نانوایی‌های منطقه شش مثلا چهار عدد است، میانگین فروششان چهارتاست، این میانگین را توی کارنامه با عدد میانگین آن نانوایی خاص مقایسه می‌کند، مثلا ممکن است یک نانوایی چهار، پنج، شش باشد، یک نانوایی کمتر باشد یا بیشتر.

سوال: این به این معنا نیست که با توجه به اینکه حالا میانگین را فرمودید چهار، یعنی نانوایان دیگر هم تا سقف چهارتا می‌توانند عرضه کنند؟

علی مهری: نه، همین دیگر، سوء تفاهم این بوده که فکر کردند، چون میانگین منطقه چهار هست، دیگر بیشتر از چهار نباید بفروشند، اصلا این عدد ملاک عمل برای کسر سهمیه قرار نمی‌گیرد، یعنی ممکن نانوایی میانگین فروشش 10 باشد ولی هیچ ربطی به کسر سهمیه اش ندارد، آن جلسه‌ای هم که ما خدمت دوستان در استانداری بودیم، دوستان نان تشریف داشتند ما همان جا مصداق‌ها را یک به یک دوستان کدملی گفتند ما وارد سامانه کردیم، دوستان فکر می‌کردند که این کسر سهمیه شان بابت همین موضوع است، یک به یک وارد کردیم، حالا مصداق هایش را احتمالا آقای دکتر آوردند و آن مصداق‌ها را می‌فرمایند که تک به تک بابت چه موضوعی از آنها کسر شده.

سوال: آقای کرملو نکته‌ای دارید؟

کرملو: بله، آقای علی مهری لطف می‌کنید بفرمایید که این بحث کارنامه و بحث علت کم شدن آرد نانوایی‌ها البته من این سوال را از آقای نظافتی باید بپرسم که مجری طرح هستند و دست اندرکاران و خب امشب تشریف آوردند که جواب ما را بدهند، آیا نمی‌شود که واقعا بعد از هر دهه این کارنامه به صورت رسمی به خود نانوا ارائه بشود؟ آیا این 30 درصدی که دوستانی که سهمیه شان کم شده، حق این را ندارند که تلاش بکنند و خودشان را اصلاح بکنند و دفعه بعد از تشویق‌های شما استفاده بکنند؟

نظافتی: بله، من یک کم از عقب‌تر صحبت می‌کنم،  تقریبا الان 21 ماه از استقرار دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در سراسر کشور  می‌گذرد و حدود 10 ماه هم است که از تغییرنظام تخصیص آرد یارانه‌ای به واحد‌های خبازی عبور می‌کند، در این 10 ماه فرآیند‌هایی را درنظر گرفتیم که به اطلاع نانوا‌ها رسید، به اطلاع مردم عزیز که مواجهه دارند با این فرآیند‌ها به اطلاع شان رسید.

سوال: شما می‌گوئید تو این 10 ماه نانوایی‌ها هم باید این را  فرا می‌گرفتند.

نظافتی: بله قاعدتا، چون این تخصیص سهمیه در هر ماه اتفاق می‌افتد، در هر دهه نانوایان عزیز خرید انجام می‌دهند

سوال: کارنامه شان را کجا می‌توانند دریافت کنند به صورت شفاف؟ علت کاهش و افزایش سهمیه شان را کجا می‌توانند شفاف ببینند؟

نظافتی: این را هم عرض می‌کنم، در موضوعی که آقای کرملو در ابتدای فرمایشات شان فرمودند که مثالی زدند گفتند مسجد محل برای ایام اعتکاف نیاز به نان دارند، ما در موضوع نیاز‌های پرحجم نان حالا این مثالی که ایشان فرمودند، مسجد محل است، مثالی می‌توانیم بزنیم، رستوران محل باشد، می‌توانیم بگوییم خوابگاه دانشجویی محل باشد، یا هر نیاز پرحجم نان دیگری که وجود دارد در کشور، ما زیرساختش را فراهم کردیم، می‌توانند در سامانه ثبت نام بکنند، هر میزانی که مدنظر دارند که تهیه نان انجام بدهند را در آن سامانه ثبت می‌کنند، بعد از تایید می‌توانند از منوی مربوط، از منوی خرید کسب و کار‌ها و نهاد‌ها خریدشان را انجام بدهند، فلذا فرآیند‌ها موجود است و این که عرض می‌کنیم هیچ محدودیتی وجود ندارد، درواقع هم به همین شکل است، یعنی ما در موضوع  فروش نان، محدودیتی نداریم.

کرملو: الان مثلا به فرض مثال یک خانمی توی محله روضه دارد باید برود توی بخشداری و فرمانداری‌ها درخواست خودش را برای صدتا نان ارائه بدهد و ثبت بکند و آیا این مورد تایید قرار بگیرد بعد بیاید از نانوا بگیرد؟ یک سوال دیگر من دارم از خدمت تان، چند درصد از رستوران‌ها و کسب و کار‌ها توی این سامانه نانی نوی شما ثبت نام کردند؟ چند درصد، ارقام روشن بدهید که انشاالله تو آینده ما بتوانیم استفاده کنیم از این ارقام.

نظافتی: ما در پاسخ دهی به نیاز‌های موردی برای خرید حجم بالا، زیرساختی فراهم کردیم که حتی فرد قبل از انجام فرآیند ثبت نام به منظور این که بتواند نیازش را در لحظه تامین بکند، از منوی کسب و کار می‌تواند خریدش را در یک بازه‌ای انجام بدهد و هیچ محدودیتی هم در این زمینه نداریم.

سوال: یعنی چه جوری ؟

نظافتی: در منویی قبل از انجام فرآیند ثبت نامش می‌تواند برای نیاز‌های موردی، اتفاقی افتاده یک خانمی است.

سوال: باید چکار بکند الان دقیقا برود چکار بکند؟

نظافتی: برود در منوی کسب وکار خریدش را هر تعدادی که مدنظر دارد خریدش را انجام بدهد و کارتش را بکشد.

کرملو: این باید از سمت همکاران شما توی فرمانداری تایید بشود تا من بتوانم نان بفروشم.

نظافتی: خیر، نیاز‌های موردی هیچ نیازی به تایید و توسط نهاد خاصی ندارد، موضوع بعدی در موضوع نمایش کارنامه نانوایان کارنامه‌های نانوایان به صورت منظم در بازه‌های 10 روزه یعنی بعد از شکل گیری آن سابقه داده‌ای در برنامه کاربردی نانوا که همان برنامه‌ای که در گزارشی که فرمودید، نشان دادید، در همان برنامه کاربردی نانوایان عزیز می‌توانند کارنامه عملکردی شان، ریز سوابقشان، تعداد نان فروخته شده، مبالغ کمک هزینه‌ای که دریافت کردند.

سوال: خب می‌توانند متوجه بشوند که چرا سهمیه شان کاهش پیدا کرده؟ چرا افزایش پیدا کرده؟

نظافتی: در موضوع کاهش سهمیه ما موضوع تخصیص سهمیه واحد‌های خبازی به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد، من در گزارشات قبلی هم خدمت مردم عزیز عرض کردم که نظر

مردم، سوابق بازرسی، سوابق عملکردی نانوا و نظرهای میدانی کارگروه‌های آرد و نان استان در موضوع تخصیص سهیمه واحد‌های خباری موثر است، فلذا در اینکه ما بگوییم دلیل کاهش یا افزایش سهمیه دقیقا به چه شکلی است ما این را در سامانه به صورت عمده دلایل کاهش سهمیه نمایش می‌دهیم، ولی این که دلیل قطعی را بخواهیم در برنامه کاربردی به نانوا نمایش بدهیم، به خاطر این تعدد دلایل تخصیص سهمیه قاعدتا اتفاق نمی‌افتد.

کرملو: آقای نظافتی یعنی اینکه ما الان باید بدانیم چکار بکنیم که توی دهه بعد، برای این که کسب و کارمان را بتوانیم نگه داریم و بتوانیم ادامه بدهیم به کسب و کارمان، باید از همان کارنامه شما الگو بگیریم و استفاده کنیم، درست است؟ این بیان شماست.

سوال: چکار بکنیم که مثلا سهمیه مان کاهش پیدا نکند یا افزایش پیدا کند؟

کرملو: پس همان ارقامی می‌شود که شما فرمودید، نانوای ما می‌رود به آن ارجاع می‌کند، حساب و کتاب می‌کند.

نظافتی: خیر، آقای کرملو اجازه بدهید.

کرملو: اجازه بدهید من یک کلمه را بیان بکنم، ببینید از سال 1400 نانوای ما نرخ نگرفته.

سوال: الان روی نرخ نروید.

نظافتی: آن می‌شود اقتصاد نانوایی بحث نیست.

کرملو: آقا من دارم ادامه می‌دهم

سوال: الان محدودیتی در عرضه نان به مردم ایجاد شده یا خیر؟ الان با توجه به توضیحاتی که داده شد در این مورد صحبتی دارید؟

کرملو: الان خود آقای نظافتی به صحبت‌هایی که رسیدند همین کارنامه علت کم و زیاد شدن آرد است.

نظافتی: اصلا این طور نیست، در خصوص تخصیص سهمیه شاخص‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد و پرتکرارترین عناوین دلایل کاهش سهمیه در آن کارنامه قرار می‌گیرد. آن شاخصی که شما در آن گزارش به آن استناد کردید شاخصی است که وضعیت شما را نسبت به نانوایی‌های اطراف نشان می‌دهد ما هیچ وقت اصلا دلیل این که ما بگوییم شما به این تعداد مشتری نان فروختید به این دلیل که سهمیه کاهش یا افزایش یابد، در ابتدای گزارش که پخش کردید در موضوع سهمیه‌های واحد‌های خبازی در کشور در حال حاضر حدود 70 درصد واحد‌های خبازی، سهمیه‌های آردشان یا افزایش یافته و یا ثابت مانده است یعنی قریب به 30 درصد واحد‌های خبازی دچار کاهش سهمیه شدند، شاخص دیگری را هم عرض کنم، تقریبا حداکثر 5 درصد واحد‌های خبازی ما در کشور در زمره واحد‌های خبازی پر ریسک یا خیلی پر ریسک قرار می‌گیرند این یعنی در موضوع محاسبه عملکرد واحد‌های خبازی اگر تخلفی تکرار شود، اگر نانوایی واحد نانوایی مصرانه بر یک فعالیت نامتعارف تاکید کند در دوره‌های بعد شاهد کاهش سهمیه و افت رتبه اعتباری هستیم و این در موضوع یک بار اتفاق افتادن، در موضوع یک مشتری این گونه با آن رفتار کردن هیچوقت کسر سهمیه نداشتیم و ما بار‌ها در جلساتی که در استان‌های مختلف بنده سفر می‌کنم در کارگروه‌های آرد و نان از عزیزان اتحادیه‌های نانوایی که در جلسه هستند خواهش کردیم آقای دکترعلی مهری هم فرمودند که یک مورد از مواردی که تلقی واحد نانوایی که به این دلیل کسر سهمیه شده به ما اعلام کنند ما هم بررسی کنیم که این کار را هم در استان‌های مختلف انجام دادیم و مواردی مثل محدودیت در عرضه نان و این‌ها نمی‌شود از این موارد استنباط کرد.

سوال: بله آقای علی مهری هم در این خصوص توضیحی داشتند.

علی مهری: بله نکته‌ای که ما در استان تهران خصوصا داریم بحث این که کسر سهمیه‌ها شاید کمتر از ده درصد نانوایی‌های ما شامل کسر سهمیه شدند آن‌ها هم اصلا دلیلشان بحث فروش نان نیست، دلیل عمده آن گرانفروشی و کم فروشی است که مصادیقی که دوستان در همان جلسه شاید بالای سی مورد را دوستان وارد سامانه کردند و یکی یکی اسم خواندند ما وارد کردیم مثلا نانوایی سنگکی بودسهمیه اش حدود مثلا ده تن بود ولی حدود سی تن شاید بیست و پنج تن ثبت کرده بود یعنی بیست و پنج تن نان فروخته بود یعنی مشخص بود که این نانوایی هر یک نان را دو نان کارت کشیده، این تخلف شایعی که باعث کاهش سهمیه شده عموما این است که در تهران عموما این مورد است ما اصلا همین موردی هم که فرمودند مثلا برای سه روز اعتکاف نانوایی می‌خواهد 150 نان بدهد مصداق واقعی بود که فرمودند، اصلا بابت این سهمیه‌ای کسر نمی‌شود یعنی سه روز پشت سر هم از طریق کسب و کار هم این کار را نکند برود سه بار این کار را انجام دهد در روز یعنی در سه روز هر روز یک بار اگر در دهه، این تکرار نشود یعنی همان سه روز باشد هیچ اتفاقی برای کسر سهمیه شان نمی‌افتد یعنی این موضوعات، موضوعاتی است این عدد‌هایی که بابت کسر سهمیه عرض می‌کنم عموما بابت کم فروشی و گران فروشی است که کمتر از ده درصد نانوا‌های استان تهران هستند.

سوال: الان شما فرمودید که سی درصد نانوایان در سطح کشور سهمیه شان کم شده، 70 درصد افزایش یافته با بدون تغییر، در این 70 درصد چقدر می‌توانیم بگوییم سهمیه شان اضافه شده است؟

نظافتی: بالای 60 درصد این افراد سهمیه شان افزایش یافته.

سوال: یعنی الان 60 درصد نانوایی‌های در یک ماه گذشته افزایش سهمیه داشتند، 10 درصد ثابت بودند و 30 درصد هم کاهش سهمیه به خاطر عملکردشان داشتند. آقای کرملو در این خصوص توضیحی دارید؟

کرملو: من نمی‌دانم این آمار و ارقامی که دوستان می‌دهند چقدر صحت داشته باشد، ما بالغ بر 300 تا 350 شکایت از سمت همکاران عزیزمان از حدود 3 هزار و 400- 500 واحد یارانه‌ای که درسطح تهران دارند فعالیت می‌کنند فقط در همین چند روز گذشته و این دهه جدید در مورد کسر سهمیه داشتیم.

سوال: یعنی از 3 هزار تا 300 شکایت داشتید.

کرملو: این صحبت یک روز است، امروز هفتم است، روز پنجم آرد‌ها شارژ شده و روز ششم و امروز یعنی آن شکایتی که به دست اتحادیه رسیده این موضوع است، من یک سوال دارم یعنی این جا پرسوال است این جا از دوستانمان در واحد نانی نو و مجریان طرح هوشمندسازی، واقعا اگر این طرح طرحی هوشمند است آیا شب قبل از بارگذاری اطلاعات سهمیه نانوایان، این به صورت دستی اصلاح می‌شود یا نمی‌شود و اگر آقای نظافتی واقعا این دوستان تنبیه شدند، چرا جلوی بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها نانوا‌های ما به صورت 70 تا، 50 تا آن چیزی که در تهران مصداق است صف ایستادند تا این سهمیه اضافه شود و سهمیه شان را اضافه می‌کنند؟

نظافتی: در موضوع تخصیص سهمیه فرآیند را خدمتتان عرض کنم، بعد از این که عملکرد نانوا در موضوع فروش نان یعنی تراکنش‌های فروش نان که در سامانه ثبت می‌شود در سوابق عملکردی نانوا درج می‌شود قبل از اصطلاح دوستان، آغاز بازگشایی سامانه، داده‌های یک ماهه عملکردی نانوایان به دلیل این که بالاخره روز‌هایی است تعطیل است افت فروش دارند یا به دلایل شرایط آب و هوایی افت فروش دارند به دلیل این که تاثیرات چشمگیری در موضوع تخصیص سهمیه نانوایی‌ها اتفاق نیفتد بازه یک ماهه‌ای را مدنظر قرار دادیم و بعد از بررسی عملکرد و کنارگذاشتن تراکنش‌های غیرواقعی، سهمیه‌های تخصیص یافته به صورت هوشمند در اختیار کارگروه‌های آرد و نان استان قرار می‌گیرد تا کارگروه‌ها براساس آن دانش میدان و آن ضرورت‌هایی که در ملاحظات استانی خودشان مدنظر دارند در موضوع تامین پایدار نان استان، ویرایش‌هایی را در چارچوب قوانین انجام می‌دهند و ضوابطی که به آن‌ها ابلاغ شده و بعد از این ویرایش‌ها تخصیص سامانه اتفاق می‌افتد که این ویرایش‌ها در یک چارچوب و ضوابطی دارد اتفاق می‌افتد در چارچوب مصوبات کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها و لذا تخصیص‌های بی رویه نیست. موضوعی که می‌فرمایند 300 واحد نانوایی امروز مراجعه کردند در موضوع کسر سهمیه، خوب قاعدتا در حوزه نتیجه عملکرد خودشان است یعنی ما در طرح هوشمندسازی موضوع تخصیص هر دهه آرد تجسم عملکرد نانوایی است.

سوال: عملکردشان چه مشکلی داشته است؟

نظافتی: عرض کردم شاخص‌هایی که در موضوع تخصیص آرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد نظر مردم، سوابق بازرسی و سوابق عملکردی نانوا در کارت خوان‌های هوشمند است و تراکنش‌های غیرواقعی بعد از پالایش.

سوال: تراکنش‌های غیرواقعی به چه معنا است؟

نظافتی: تراکنش‌هایی که سامانه به صورت هوشمند تشخیص از گذشته رفتار نانوا و نانوایی‌های اطرافش تشخیص می‌دهد و کنار گذاشته می‌شود یعنی این را سامانه هوشمند به صورت هوشمند محاسبه می‌کند و پارامتر‌های متعددی را مدنظر دارد.

سوال: و این‌ها همه هوشمند است یعنی سامانه تشخیص می‌دهد چه این که سهمیه اضافه شود و چه کاهش پیدا کند.

نظافتی: بله

سوال: آقای علیمهری در نهایت اگر نانوایی به سهمیه‌ای که دریافت می‌کند اعتراض داشته باشد می‌شود ویرایش انجام داد، درست است؟

علی مهری: بله این اتفاق می‌افتد ما الان روندی که طی چند ماه گذشته داشتیم از تیرماه این اتفاق افتاد خوب سهمیه‌ها دو روز قبل از بارگذاری در اختیار استان قرار می‌گرفت توسط مدیران استان اجازه ویرایش داشتیم، با توجه به نگاه‌هایی که فرمانداری‌های ما داشتند و خود کارگروه آرد و نان، این ویرایش‌ها اتفاق می‌افتاد یک بخشی از کسر سهمیه‌ها هم جبران می‌شد یعنی برگردانده می‌شد به آن واحد‌های نانوایی به دلیل مشکلاتی که خصوصا ما در بعضی از شهرستان هایمان داریم فرضا به دلیل حضور اتباع و این که نمی‌توانند با کارت بانکی خرید کنند یک سری خطا‌هایی در سامانه اتفاق می‌افتاد که به عنوان کسر سهمیه شناخته می‌شد ما این کسر سهمیه‌ها را تا حدودی ویرایش می‌کردیم و جبران می‌کردیم.

سوال: چند روز طول می‌کشد تا به درخواست‌های نانوایان پاسخ داده شود؟

علی مهری: ما ظرف همان دو روز این کار را انجام می‌دادیم از این ماه قرار شده که یک ماه قبل اطلاعات در اختیار استان قرار بگیرد ما یک ماه فرصت داشته باشیم که این اطلاعات را ویرایش کنیم.

سوال: آقای نظافتی از وقتی که طرح آغاز شده تاکنون یک میزانی ذکر شد برای آن صرفه جویی که در خصوص عرضه آرد شده است این را توضیح می‌فرمائید؟

نظافتی: در طرح هوشمند سازی از ابتدا حکمرانی مبتنی بر داده را پیاده سازی کردیم که بتوانیم مدلی را ارائه کنیم که به سراغ روش‌هایی مثل آزادسازی قیمت نان، سهمیه بندی نان در کشور نرویم که برکاتی هم داشت از جمله صرفه جویی که ما در تحلیل واقع بینانه خودمان برآوردمان حدود سه میلیون تن آرد در یک بازه حدود یکساله و نیمه است یعنی از ابتدای شروع طرح و در یک تحلیل محافظه کارانه که اغلب تحلیل می‌کنند حدود یک و نیم میلیون تن آرد  در این طرح صرفه جویی شد، سه میلیون تن نگاه واقع بینانه و یک و نیم میلیون تن هم نگاه محافظه کارانه است.

سوال: در واقع این طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان است، صحبتی در  آغاز طرح انجام می‌شد این که روزی 5 هزار تن آرد خارج از شبکه عرضه می‌شود و می‌شد روزی 50 میلیون نان لواش و این ها، این 5 هزار تن الان چقدر شده است؟

نظافتی: ما هیچ وقت این ادعا را نداریم که هدررفت یا انحراف آرد یارانه‌ای به صفر رسیده، این عددی که خدمت شما عرض کردم مجموع این 5 هزار است و اگر یک ضرب و تقسیم انجام دهیم به یک عددی خواهیم رسید ولی هیچ وقت ادعا نکردیم که میزان انحراف آرد یارانه‌ای به صفر رسیده بلکه کاهش یافته، با گذشته گزارش‌هایی که به ما می‌رسید چند صدتن آرد یارانه‌ای انحراف داشت و از 5 هزار به چند دانه نان رسیدیم یعنی ملاک روایت‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد و داریم به سمت صفر حرکت می‌کنیم.

سوال: آقای کرملو صحبت‌های پایانی شما را هم بشنویم.

کرملو: همین که بنده الان در این استودیو هستم و گاهی نمی‌توانم در بحث شما شرکت کنم باز هم مصداقی از مظلومیت نانوا است

سوال: شما هرجا خواستید شرکت کردید، صدای شما باز است و هرجا خواستید در بحث آمدید و صحبت کردید و به طور مساوی صحبت کردید

کرملو: دوستان گفتند بحث هوشمندسازی یعنی این که سامانه از آن اول به صورت هوشمند این سامانه را مدیریت کند و تخصیص دهد، الان هوشمندسازی که الان دوستان بیان می‌کنند من دوست دارم فردا شما تشریف بیاورید روبروی بخشداری کن ببینید چند تا از نانوا‌های ما می‌توانند آردشان را اضافه کنند یا دوباره برمی گردد به این سامانه یا خیر، آیا در این زمینه رانتی ایجاد می‌شود یا نمی‌شود. اگر دارد چیزی که از نظر دوستان تخلف محسوب می‌شود و دوبار کارت کشیده می‌شود آن محدودیت و قیمت دستوری است که از سمت همین دست اندرکاران برای نانوا در نظر گرفته شده و الان نانوا برای جبران هزینه‌های خودش و برای جبران این که در چرخه اقتصاد قرار بگیرد و یک جور سرپا بایستد دارد این کار را انجام می‌دهد و این دوستان تخلف محسوب می‌کنند و سهمیه آردشان بعد واحدی که سه یا چهار کیسه در روز دارد پخت می‌کند هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

سوال: آقای نظافتی صحبت پایانی را بفرمائید.

نظافتی: در خصوص تخصیص سهمیه که دوستان بیان می‌کنند که نانوا به منظور برگرداندن اصطلاحا سهمیه آرد خودش مراجعه می‌کند، این رویه‌ای به عنوان رویه جاری وجود ندارد یعنی نانوایی‌ها سهمیه واقعی شان، میزان دسترسی به آرد یارانه‌ای شان همان چیزی است که در سامانه وجود دارد و این اختیاراتی که به استان‌ها تفویض شده در چارچوب مدیریت فضای آرد و نان استانشان است.

سوال: یعنی می‌گویند هزینه هایمان نمی‌رسد می‌آییم تخلف قیمتی می‌کنیم، خیلی علنی می‌گویند.

نظافتی: در موضوع تخلفات از روز ابتدای استقرار دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در کشور، کمک هزینه‌ای به نانوایان پرداخت شد که در شروع طرح حدود 15 درصد و بعد افزایش یافته و الان حدود 40 درصد به صورت شب به شب ما به ازای عملکردشان کمک هزینه پرداخت می‌کنیم این عددی که عرض می‌کنم کل هزینه‌های خرید آرد یارانه‌ای است، تامین خمیرمایه و هزینه‌های انرژی واحد‌های خبازی را تامین می‌کند و آن میزان که واحد‌های خبازی به ازای قیمت نان از مردم دریافت می‌کنند، آن به منظور تامین اجاره و دستمزدشان است.در موضوع خمیرمایه هم برای کاهش هزینه‌های واحد خبازی یک سری تمهیداتی انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید