Iranian Agriculture News Agency

اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران

مجری طرح پنبه گفت: دولت تصمیم گرفته با حمایت از پنبه‌کاران کشور، تولید این محصول را به خودکفایی برساند.

اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم هزارجریبی با اشاره به این که در بیش از ۷۰ درصد کشور‌های دنیا به کشاورزان پنبه‌کار یارانه داده می‌شود تا بتوانند از ارزش افزوده این محصول استفاده کرده و این صنعت را حفظ کنند، افزود: به همین منظور برنامه‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران کشور نیز اجرا شده است که شامل استفاده از آبیاری میکرو، استفاده از کشت مستقیم، اعطای تسهیلات چهار درصد برای کمباین پنبه، استفاده از ارقام زودرس و اعطای تسهیلات یارانه، نصف قیمت بذر است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا عملکرد پنبه، در هکتار سه هزار کیلوگرم افزایش یافته است که با این وجود نیاز به حمایت‌های بیشتر دولت همچنان وجود دارد.

مجری طرح پنبه کشور با بیان این که در برنامه ششم توانستیم تولید این محصول را دو برابر کنیم، بیان کرد: از ۱۵۰ هزار تن وش به بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید را افزایش داده‌ایم.

وی یادآور شد: اما اکنون در صنایع نساجی به ۵۰۰ هزار تن وش نیازمندیم تا بتوانیم از آن ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را به دست آوریم.

هزارجریبی دسترسی نداشتن به ماشین‌آلات برداشت پنبه و کمبود صنایع جانبی پیشرفته را از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان پنبه‌کار دانست و گفت: همچنین مشکل قیمت پنبه، مدیریت نابجا در واردات، اعطای ارز ارزان‌قیمت به وارد کننده، باعث کاهش صرفه اقتصادی پنبه شده است.

سطح زیر کشت پنبه در کشور ۱۰۰ هزار هکتار است که بیشتر کشت مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، فارس و اردبیل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید