Iranian Agriculture News Agency

تغییرکاربری سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد که وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی نگران‌کننده است، و سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت مجاز یا غیرمجاز تغییر کاربری می‌یابد.

تغییرکاربری سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور

  به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، اعلام کرد که در ۱۸ ماه گذشته حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت تغییر کاربری قرار گرفته‌اند، که نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده‌ای در این زمینه است.

اسدی رحمانی  همچنین به تأثیر برخی طرح‌ها مانند قانون جهش تولید مسکن در این تغییرات اشاره کرد و از ضرورت خروج زمین‌ها از دسترس سرمایه‌گذاری‌های مسکن برای ویلاسازی خبر داد.

   وی افزود: در مرحله اول برنامه راهبردی موسسه بیش از ۲۰۰ طرح و پروژه در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ را اجرا کرده‌ است. این پروژه‌ها شامل سامانه تناسب اراضی، نقشه شوری خاک، و سامانه نیاز آبی برای الگوی کشت استفاده شد. اسدی رحمانی افزود:  مرحله دوم این برنامه از سال جاری آغاز شده و تا سال ۱۴۰۶ ادامه خواهد داشت. همچنین، همکاری با سازمان فائو به منظور تکمیل نقشه حاصلخیزی خاک در دست اقدام است. در زمینه سامانه نیاز آبی، آغاز مرحله دوم از سال جاری اعلام شده و این سامانه کمک خواهد کرد تا مقدار آب تخصیصی به بخش کشاورزی مشخص شود و تلفات در شبکه‌های آبیاری کاهش یابد.

   رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار کرد: زمانی که وزارت نیرو آب را آزاد می‌کند، این به معنای تحویل به بخش کشاورزی نیست. وی بیان کرد که تحویل آب به بخش کشاورزی زمانی انجام می‌شود که آب وارد مزرعه شود، و هدر روی آب در انتقال به عنوان یک مسئله اصلی در بخش کشاورزی مطرح است.

اسدی رحمانی افزود: طرح الگوی کشت در حال حاضر به منظور سامان‌دهی به کشت و کار در کشور اجرا می‌شود و تاکنون تمرکز بر کشت محصولات کم‌آب بر در مناطق مختلف کشور قرار گرفته است. وی تأکید کرد که افزایش بهره‌وری آب به معنای تولید بیشتر با مقدار کمتری آب است، و این موضوع نه تنها در زمینه آب بلکه در حوزه‌های دیگر نیز اهمیت دارد.

   رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به مدیریت مزرعه، کنترل آفات، و استفاده از کودهای مناسب به عنوان عوامل اصلی افزایش بهره‌وری در حوزه مدیریت مزرعه اشاره کرد.

اسدی رحمانی با اشاره به مدیریت مزرعه، کنترل آفات، و استفاده از کودهای مناسب به عنوان عوامل اصلی افزایش بهره‌وری در حوزه مدیریت مزرعه گفت که حدود هفت میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور متأثر از شوری هستند. او توضیح داد که در تقسیم بندی جدید، اگر میزان شوری خاک (EC) از عدد ۲ به بالا رود، شور محسوب می‌شود، که نشان‌دهنده افزایش شوری خاک در کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید