Iranian Agriculture News Agency

تدابیر دولت برای خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه ۱۴۰۳

سازمان برنامه و بودجه در تشریح رویکرد دولت در تدوین بودجه سال ۱۴۰۳، از تدابیر دولت برای خرید تضمینی گندم در این لایحه خبر داد.

تدابیر دولت برای خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه ۱۴۰۳

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، حمید امانی همدانی معاون هماهنگی، برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه در نشست تشریح رویکردهای دولت در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر تدابیر دولت در این لایحه برای "پیش‌بینی دقیق هزینه خرید تضمینی گندم" و همچنین "پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران" برای جلوگیری از حواشی پیش آمده در سال جاری گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ انعطاف لازم برای پرداخت مطالبات گندم کاران و جلوگیری از مسائل پیش آمده در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان این که میزان تولید گندم به شدت تابع اقلیم و شرایط جوی است، افزود: در سال گذشته چندین بار سیاست حمایتی دولت از کشاورزان عوض شد ابتدا قرار بود حمایت از کشاورزان به شکل افزایش قیمت خرید تضمینی پرداخت جایزه و تخصیص کود و بذر یارانه‌ای باشد، اما این سیاست پس از چند بار تغییر در نهایت تبدیل به حمایت صرفاً نقدی شد؛ این عوامل باعث شد فشار نقدینگی سنگینی به دولت وارد شود به طوری که رقم پرداختی به گندمکاران در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود هشت برابر شد.

معاون هماهنگی، برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت خرید تضمینی افزایش یافته و نکته مهم آن است که یک انعطاف در تبصره ۱۲ (همان تبصره ۱۴ سابق) در نظر گرفته‌ایم که اگر هزینه خرید تضمینی بیش از رقم پیش‌بینی شده باشد دولت بتواند از محل بودجه، باقیمانده تعهدات خود به گندم کاران را پرداخت کند.

امانی همدانی یادآور شد: امسال هم به نسبت بسیاری از سال‌های گذشته، تاخیر چندانی در پرداخت مطالبات گندم کاران اتفاق نیفتاد، در بسیاری از سال‌ها، مطالبات گندم کاران در اواخر مهر و حتی اوایل آبان تسویه می‌شد در حالی که ارقام پرداختی به گندم کاران به مراتب کمتر از امسال بود.

در این نشست، مسئولان سازمان برنامه و بودجه توضیحات مهمی درباره زوایای مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۳ از جمله مالیات، نرخ تسعیر ارز، خرید تضمینی گندم، بازپرداخت بدهی‌ها، نحوه حمایت مالیاتی از تولید و همچنین نکات مد نظر بانک مرکزی در تدوین لایحه بودجه ارائه کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید