Iranian Agriculture News Agency

ریگ یلان خراسان جنوبی گرمترین نقطه جهان شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: طبق نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرمترین نقطه زمین در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای ۷۳.۵ درجه‌ای به ثبت رسید.

ریگ یلان خراسان جنوبی گرمترین نقطه جهان شد

به گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز شنبه در تشریح این خبر افزود: ریگ یلان خراسان جنوبی ریگ سوخته (گندم بریان) کرمان را سوزاند و عنوان گرمترین نقطه جهان را از آن خود کرد.

وی گفت: گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی تیر سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع در خراسان جنوبی پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌ صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی ادامه داد: پس از بررسی‌های نهایی، برداشت‌های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرمترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.

وی بیان کرد: براساس نتایج نهایی به دست آمده، بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون ۷۳.۵ (هفتاد و سه و نیم) است که ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر روز ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ثبت شد.

شاهوردی گفت: قبل از انجام این پروژه، گرمترین نقطه زمین براساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید، گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.

وی اظهار کرد: ثبت گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشا توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب گردشگر باشد چراکه بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرمترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی نیز در روستای دهسلم نهبندان وجود دارد.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کردند اما اندازه‌گیری زمینی ۲۴ ساعته انجام نشده بود و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌ صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید