Iranian Agriculture News Agency

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد:

برگزاری جشنواره‌‌های عشایری فرصتی برای معرفی آداب و رسوم به جامعه خود و سایر کشورها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزاری جشنواره‌‌های عشایری را فرصتی برای معرفی آداب و رسوم به جامعه خود و سایر کشورها خارجی است.

برگزاری جشنواره‌‌های عشایری فرصتی برای معرفی آداب و رسوم به جامعه خود و سایر کشورها

به گزارش ایانا به نفل از خبرنگار ایرنا، اولین جشنواره‌ بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون با برگزاری آیین‌های بومی و محلی و اجرای موسیقی اقوام و عشایر کشور در جعفرآباد مغان به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه و دومین روز این جشنواره روز جمعه با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو، سفیران حاضر در مراسم رویداد اردبیل ۲۰۲۳، استاندار اردبیل و جمعی از مقامات استانی برگزار شد.

در جریان رویداد اردبیل ۲۰۲۳پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه چانگ هوا سفیر چین، سفرای کشورهای عضو اکو و مسئولان استانی ۱۴۰۱از محل برگزاری جشنواره بازدید و با غرفه‌داران گفت‌وگو کردند.

سید عزت الله ضرغامی در بازدید از این جشنواره با تاکید بر لزوم حفظ و صیانت از فرهنگ و آداب و رسوم عشایر گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی این فرصت را فراهم می‌کند تا آداب، رسوم و موسیقی عشایر را به جامعه خود و سایر کشورها منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: چنین جشنواره هایی می تواند به صورت مشترک با کشورهایی که دارای عشایر و فرهنگ عشایری هستند، در سال‌های آینده به شکل باشکوه‌تری برگزار شود.

وی ادامه داد: نحستین جشنواره بین المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد ضمن اینکه این فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای چنین برنامه هایی لذت ببرند.

در این آیین هنرمندان عشایر شاهسون مغان، عشایر خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد با اجرای آیین‌های نمایشی و اجرای موسیقی محلی گوشه‌هایی از هنر و فرهنگ موسیقایی خود را به نمایش گذاشتند.

عشایر مناطق مختلف کشور در قالب ۶۰غرفه تولیدات و صنایع دستی خود را معرفی و عرضه کردند.

پخت نان و آش دوغ، نمایش اسب سواری، نمایش شترهای عشایر، برپایی غرفه‌های تخصصی برخی دستگاه‌ها نظیر محیط زیست از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

به علت استقبال زیاد مردم و عشایر از این جشنواره، محوطه محل برگزاری جشنواره و خیابان‌های اطراف مملو از خودرو های بزرگ و کوچک بود.

عوامل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای مدیریت برنامه و خدمت به مردم حضور پر رنگ داشتند.

در پایان با اهدای هدایایی از غرفه داران و نمایندگان عشایر حاضر در این جشنواره تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید