Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور خبر داد؛

ایجاد ۱۸ پایگاه اطفای حریق در کشور

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها سیر نزولی داشته است، گفت: اقدامات زیادی در خصوص پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی‌ها انجام می‌شود که در نتیجه این اقدامات، نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی دو درصد کاهش وسعت حریق داشته‌ایم.

ایجاد ۱۸ پایگاه اطفای حریق در کشور

به گزارش ایانا به نقل از ایسنا، سرهنگ رضا اکبری با توجه به آغاز فصل بهار، افزایش پوشش گیاهی و گرمایش هوا درباره رخداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها از ابتدای سال جاری اظهار کرد: تاکنون ۲۹ فقره آتش‌سوزی داشتیم که بسیار کوچک بودند و بلافاصله اطفا شدند. آتش‌سوزی‌های سال جاری در مقایسه با بازده زمانی سال گذشته به لحاظ تعداد ۱۷ فقره و از نظر مساحت و هکتار حدود ۲ درصد کاهش داشته است‌.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد آتش‌سوزی‌ها ۵۳ درصد و به لحاظ هکتار و مساحت نیز ۸۹ درصد آتش‌سوزی‌ها کاهش داشت و روند حریق جنگل‌ها خوشبختانه تا به امروز سیر نزولی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور برای کنترل آتش‌سوزی‌ها همچنین در راستای پیشگیری گفت: شماره ملی ۱۳۹ و شماره ۱۵۰۴ استانی به‌صورت رایگان و ۲۴ ساعته فعال و همکاران منابع طبیعی پاسخگو هستند. سامانه ۱۳۸ در ستاد یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و به‌صورت روزانه عملکرد آن بررسی و نظارت می‌شود و در صورت برقراری تماس، آن تماس ثبت و به تماس‌گیرنده کد پیگیری داده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره عدم پاسخگویی شماره‌های معرفی شده و ایجاد نارضایتی در مردم اظهار کرد: در صورت وقوع هرگونه مشکلی در عرصه منابع طبیعی مردم می‌توانند با شماره‌های مذکور تماس گیرند و بر عملکرد نیروها نیز نظارت کافی صورت می‌گیرد و در صورت وجود ضعف در عملکرد به‌طور قطع پیگیری می‌شود.

پیش‌بینی وقوع حریق با کمک سازمان جغرافیای نیروهای مسلح

اکبری با تاکید بر اینکه بحث مدیریت، پیشگیری و اطفای حریق  تنها مربوط به زمان آتش‌سوزی نیست، اظهار کرد: اقدامات گسترده‌ای در حوزه مدیریت و پیشگیری اطفای حریق صورت می‌گیرد. اولین موضوع مهم در مدیریت حریق، پیشگیری و پیش‌آگاهی است و با تعاملی که ما با سازمان جغرافیای نیروی‌های مسلح داشتیم، نقشه ریز پتانسیل حریق تهیه و به مدیران کل استان‌ها و فرمانده یگان حفاظت استان‌ها ابلاغ می‌شود. در این نقشه‌ها حریقی که طی ۲۴ ساعت آینده با احتمال بالا و متوسط و پایین رخ خواهد داد، پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: پس از اعلام ما مبنی بر احتمال آتش‌سوزی با خطر بالا، متوسط و پایین در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق مخاطره آمیز، یگان حفاظت وظیفه دارد که برنامه‌ریزی مناسب انجام دهد و در آن منطقه مستقر شود. دلیل کاهش ۸۹ درصدی مساحت آتش‌سوزی‌ها طی سال گذشته نیز همین ابلاغ نقشه با جزییات و پتانسیل حریق به استان‌ها و یگان حفاظت استان‌ها است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور موضوع مهم دیگر پس از پیشگیری و پیش‌آگاهی، تهیه پهنه‌بندی حریق با استفاده از داده‌ها و اطلاعات حریق ۱۰ سال گذشته است. این پهنه‌بندی‌ها هم به استان‌ها و هم به یگان حفاظت استان‌ها اعلام می‌شود. به این صورت که موقعیت مکانی و زمانی حریق‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته رخ داد بررسی و اطلاعاتشان جمع‌آوری و اعلام می‌شود و معمولا هم با توجه به وضعیت جغرافیایی، وضعیت توپوگرافی و بقیه مسائلی که درحریق تاثیرگذار است، این حریق‌ها در همین مناطق مشخص اتفاق خواهد افتاد و این بررسی‌ها در پیشگیری از حریق به ما کمک می‌کند.

نقش اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی در کنترل آتش‌سوزی‌ها

وی ادامه داد: از جمله عوامل تاثیرگذار بر کنترل آتش‌سوزی‌ها، اخطاریه و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به استان‌ها است‌. سازمان منابع طبیعی یک مرکز مانیتورینگ ایجاد کرده است که یکی از سامانه‌های آن، سامانه پیشگیری حریق و دیگری سامانه وضعیت آب و هوایی است که اطلاعات آن به‌صورت مستمر به استان‌ها اعلام می‌شود و این اقدام نیز در زمینه مدیریت و پیشگیری حریق بسیار کمک می‌کند.

اکبری افزود: حدود ۵۶۰۰ نیرو در ۱۱۰۰ بلوک در قالب ۲۵۰۰ واحد گشت و مراقبت سازماندهی شده‌اند تا اقدامات پیشگیرانه در زمینه آتش‌سوزی انجام دهند یا از گسترش حریق‌های رخ داده جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه از جمله مسائل مهم، عملیات فنی اجرایی پیشگیری از حریق است، اظهار کرد: ایجاد خطوط آتش‌بر، حوضچه‌های آبگیری، پایگاه‌های اطفای حریق - که درحال حاضر ۱۸ پایگاه اطفای حریق در کشور داریم، تهیه و تامین اقلام و تجهیزات اطفای حریق انفرادی و گروهی از جمله اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور افزود:طی چند سال اخیر حدود ۱۰۰ هزار قلم تجهیزات اطفای حریق را هم در اختیار سازمان‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت و ماموران خودمان گذاشتیم تا در این زمینه عملکرد مناسبی داشته باشند. در سال ۱۴۰۱ هم دمنده، آتش‌بر و لباس حریق در اختیار استان‌ها و نیروهای حفاظتی قرار گرفت و امسال نیز این کار در دستور کار ما قرار دارد تا هم  تجهیزات انفرادی و هم گروهی و لباس حریق تهیه شود و در اختیار نیروها قرار گیرد.

اهمیت اطلاع‌رسانی به‌هنگام برای پیشگیری از حریق

وی ادامه داد: از جمله اقدامات موثر دیگر در زمینه مدیریت و پیشگیری حریق، اطلاع رسانی به‌هنگام است. در این راستا، برخی دیدبان‌های محلی در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی به‌صورت فصلی به کار گرفته می‌شوند و مناطق در نظر گرفته شده برای این افراد، به صورت دکل‌هایی است. آنان بلافاصله بعد از وقوع حریق اطلاع‌رسانی می‌کنند تا توسعه نیابد.  .

اکبری افزود: در مرکز مانیتورینگ، تصاویر ماهواره‌ای که مناطق حریق را نشان می‌دهند به استان‌ها و شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم که اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل حریق انجام شود. موضوع مهم دیگر نیز هوشمندسازی و بهره‌گیری از دوربین‌های پایش است که تاکنون هفت استان به این دوربین‌ها مجهز شده‌اند و اگر حریقی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ دهد توسط آن‌ها شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله بعدی در مسئله حریق و آتش‌سوزی، اطفای حریق است که ما هم به نیروهای خودمان و هم به همیاران طبیعت آموزش‌های لازم را در راستای اطفای حریق داده‌ایم و تحهیزات و لباس‌های حریق که در اطفای حریق کمک کنند در اختیارشان قرار می‌گیرد.

استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای اطفای حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با بیان اینکه در اطفای حریق از  ظرفیت‌های مدیریت بحران، شهرداری‌ها، محیط زیست، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، استانداری و فرمانداری نیز استفاده می‌شود، گفت: اطفای حریق هوایی و به‌کارگیری بالگردها درسال جاری در دستور کار قرار دارد. ما حدود ۴۱ بالگرد در اختیار داریم و با توجه به تفاهمنامه‌ای که با مرکز پشتیبانی و اطفای حریق هوایی منعقد کردیم ۴۲ فروند بالگرد که ۲۲ فروند آماده است و ۲۰ فروند به صورت رزرو و استندبای است در ۲۱ شهر مستقر هستند و می توانیم هر جا حریق رخ داد از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: دو فروند هواپیمای ایلیوشین نیز داریم که ۴۰ تن آب حمل می کنند و برای مناطقی که مسطح است و حریق‌های گسترده رخ می‌دهد از ظرفیت هواپیمای اطفای حریق هم استفاده می‌کنیم.

به گفته اکبری موضوع دیگر بحث احیا و بازسازی است. هر منطقه‌ای که دچار حریق و آتش‌سوزی شده باشد، به عرصه‌های منابع طبیعی، پوشش طبیعی و گیاهان آن منطقه آسیب وارد شده است بنابراین مناطق آتش‌سوزی شده در طرح بازسازی و احیا قرار می‌گیرند.

وی افزود: سال گذشته بودجه اطفای حریق حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بود که بیشترین بخش این بودجه در بخش تامین تجهیزات اطفای حریق هزینه شد. امیدواریم در سال جاری نیز قبل از شروع حریق بتوانیم تجهیزات اطفای حریق را در اختیار استان‌ها قرار دهیم. با توجه به این که به بارندگی‌های خوبی که در سال گذشته و امسال داشتیم احتمال افزایش و گسترش حریق وجود دارد که برنامه‌ریزی و آمادگی لازم هم در ستاد سازمان  و هم در یگان حفاظت استان‌ها و شهرستان‌ها احراز شده است.

ایجاد ۱۸ پایگاه اطفای حریق در سطح کشور

اکبری در پایان درباره جزییات طرح ایجاد پایگاه اطفای حریق اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ پایگاه اطفای حریق فعال در کشور داریم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال جاری، پنج پایگاه اطفای حریق دیگر نیز احداث خواهند شد. این پایگاه‌ها در مناطق بحرانی که حریق زیادی را تجربه می‌کنند، قرار دارند. در این پایگاه‌ها محیطی برای اسکان افرادی که در راستای اطفای حریق کمک می‌کنند، تجهیزات و حوضچه‌های اطفای حریق وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید