Iranian Agriculture News Agency

محمد ابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

وزارت جهاد پیگیر خسارات کشاورزان است

وزارت کشاورزی مرتبا پیگیر است که تا پایان سال تمام اعتبارات تخصیص داده شود

محمد ابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در پاسخ به سئوال خبرنگار سیاسی ایانا مبنی براینکه از اعتبارات تخصیصی برای صندوق بیمه کشاورزان در لایحه بودجه 97 چه میزان از آن پرداخت شده است،گفت:رقمی که امسال به این صندوق تخصیص داده شده است، هزار میلیارد تومان است که 50 درصد این رقم تا کنون تخصیص یافته و مابقی آن نیز قرار است تا پایان سال تخصیص یابد.

وزارت جهاد پیگیر خسارات کشاورزان است

او اضافه کرد: البته سازمان برنامه 700 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق به ما پرداخت کرده است اما 200 میلیارد تومان آن برای سال گذشته بوده است اما آنچه مربوط به امسال است،  50 درصد یعنی 500 میلیارد تومان بوده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه اعتبارات دولتی از سوی سازمان برنامه پرداخت می‌شود، گفت: تا اسفند ماه فرصت است صد در صد اعتبارات اختصاص داده شود البته اختصاص اعتبارات به اختیار سازمان برنامه است و می‌‌تواند صد در صد یا کمتر از آن را اختصاص دهد. اما وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با توجه به اینکه تعهد ایجاد شده و خسارت‌ها بالا بوده است، صد درصد اعتبارات را تخصیص دهد.

او با بیان‌اینکه تمامی دستگاه‌ها پیگیرتخصیص اعتبارات خودشان هستند و ما نیز پیگیراین موضوع هستیم، تاکید کرد: مرتبا در حال پیگیری هستیم که تا پایان سال تمام این اعتبارات تخصیص داده شود. حسن‌نژاد این را هم گفت که خسارت‌های وارده تنها به بیمه‌گذاران پرداخت می‌شود.

او همچنین در پاسخ به سئوال دیگر ایانا مبنی براینکه نیاز سالانه کشور چقدر است و آیا این اعتبارات تخصیصی جوابگوی نیاز کشور است؟ توضیح داد: آقای وزیر چندین بار در اظهاراتشان تاکید کرده‌اند؛ خسارت‌هایی که دربخش کشاورزی رخ می‌دهد بسیار بالا است و سالانه بیش از 12 هزار میلیارد تومان است بنابراین مشخص است که این ارقام در مقابل حوادث ناکافی است.

او با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی اختیاری است، گفت: تمام تلاش ما این است که کشاورزان بیشتری محصولات خود را بیمه کنند.بنابراین اینکه تصور کنیم هرچه کشاورزان محصولات بیشتری را  بیمه کنند ، دولت دراین بخش ملزم می‌شود کمک بیشتری کند و سهم خود را در قبال بیمه‌گذاران تامین کند، دو سویه دارد؛ یکی اینکه دولت حق‌بیمه‌های سهم خود را در قبال بیمه‌گذاران تامین کند و دیگر اینکه کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند و اقبال به سمت بیمه باشد.

‌حسن نژاد اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند به سمت بیمه‌های تجاری دیگر بروند اما چون ریسک‌ها دربخش کشاورزی بالا است بیمه‌ها رغبتی به فروش بیمه‌نامه ندارند ضمن‌اینکه حق‌بیمه‌های  تجاری خیلی بالا است و کشاورزان توان پرداخت این حق بیمه‌ها را ندارند.

او درباره الزام کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی نیز این توضیح را داد که به غیر از بخش طیور،بیمه بخش‌های دیگر کشاورزی اجباری نیست اما دربخش طیور بالای  80 درصد در کشور بیمه می‌شوند اما در سایر بیمه‌ها اینطور نیست.

لازم به ذکر است که از دیدگاه وزارت جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت خسارات کشاورزان 12 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ هرگر در لایحه بودجه دولت تخصیص نیافته است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید