Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم خبرداد:

دستیابی به خودکفایی گندم با وجود کاهش سطح زیر کشت

مجری طرح گندم از دستیابی به خودکفایی در این محصول استراتژیک با وجود کاهش سطح زیر کشت خبر داد.

دستیابی به خودکفایی گندم با  وجود کاهش سطح زیر کشت

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: خرید تضمینی گندم تا کنون 10 میلیون و 236 هزار تن شده است و برآورد می‌شود تا 10/5 میلیون  تن برسد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت گندم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و یک میلیون و 990 هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و 960 هزار تن گندم دیم و در مجموع پنج میلیون و 950 هزار تن سطح زیر کشت گندم است و تا حدودی نیز کاهش سطح زیر کشت داشته‌ایم.

مجری طرح گندم با اشاره به استان‌های برتر تولید گندم، گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، لرستان، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان 10 استان برتر کشت گندم بوده‌اند.

سهرابی بیان کرد: نسبت به بلند مدت نه تنها افزایش بارندگی نداشته‌ایم بلکه ۲۰ درصد کاهش بارندگی در کشور در مقایسه بلندمدت داشته‌ایم و سالی که گذشت، سال سختی بوده است.

وی در خصوص دلایل افزایش تولید گندم با وجود شرایط سخت بارندگی و کاهش سطح زیر کشت، بیان کرد: مهمترین عوامل دستیابی به این موفقیت، تهیه، تدارک و مصرف متعادل کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه بوده است. به‌طوری‌که در سال‌های گذشته کودهای ازته و یا اوره زیاد مصرف می‌شد و کود فسفاته و پتاسه کمتر استفاده می‌شده است. امسال تناسب در مصرف کودهای پایه رعایت شده است.

مجری طرح گندم افزود: همچنین طرحی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با عنوان طرح جهش تولید در دیم‌زارها انجام شد که امسال سومین سال اجرای آن بود و حمایت‌هایی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از کشاورزان دیم‌کار انجام شد.

سهرابی اضافه کرد: در سال جاری در سطح چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشت گندم انجام شد و حمایت‌هایی برای پرداخت بیمه کشاورزان انجام شد. بخش قابل توجهی از حق‌الزحمه بیمه توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: همچنین توزیع و مصرف بذر مال‌ها ، توزیع و مصرف کودهای مایع  و ریز مغذی و محلول پاشی‌ها نیز انجام شد. کلاس‌های آموزشی، تهیه و تدارک خودرو برای سرکشی کارشناسان به مزارع، به‌کارگیری کارشناسان کشاورزی و پرداخت تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برای خرید ماشین‌آلات و ادوات دنباله‌بند کشاورزان طرف قرارداد طرح جهش تولید در دیم‌زارها از حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مجری طرح گندم بیان کرد: همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی، ایجاد مزارع نوآوری، ایجاد پایگاه‌های نوآوری و ترویج سایر اقدامات در راستای تولید گندم بوده است.

سهرابی در خصوص سایر عوامل تاثیرگذار در افزایش تولید و خودکفایی گندم در سال جاری بیان کرد: در سال جاری مصرف بذور اصلاح شده لیبل‌دار ما نسبت به سال گذشته افزایش داشت. همچنین اقدام دیگر توسعه کشت‌های مکانیزه و روش‌های نوین کشت همچون کشت مستقیم، کشت در کف جوی و ... بوده است. در همین راستا مدیریت بهینه آفات و بیماری‌ها را داشتیم. اثرات این اقدامات اثرات در میزان افت مفید و غیر مفید در خرید تضمینی گندم قابل مشاهده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات ارزشمند انجام شده در سال جاری مدیریت آفت سن در مرحله سن مادر و پوره بود که اثرات آن در کاهش میزان سن زدگی در خرید تضمینی گندم کشور قابل مشاهده بود.

مجری طرح گندم ادامه داد: خوشبختانه مدیریت صحیح آفت سن موجب شد در مزارع کمیت و کیفیت تولید بالا برود و درصد سن زدگی کاهش پیدا کرد. اقدام دیگر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بود که در سال جاری محقق شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید