Iranian Agriculture News Agency

پادزهرهای موسسه رازی علیه "سیه مار" در سیستان و بلوچستان

رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به فوت یک نفر در منطقه سیستان و بلوچستان بر اثر گزش "سیه مار" گفت: معمولا برای مارهایی با پراکندگی محدود، پادزهر ساخته نمی‌شود اما به نظر می‌رسد، پادزهر هگزاوالان موسسه رازی توانایی خنثی‌سازی زهر این مار خوش خط و خال را دارد.

پادزهرهای موسسه رازی علیه "سیه مار" در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، ناصر محمدپور در خصوص شناسایی گونه‌ای جدید از مار کبری در منطقه جنوب شرقی کشور بیان کرد: به‌دنبال گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص مارگزیدگی بر اثر گزش "سیه‌مار" در استان سیستان و بلوچستان، موسسه رازی بنا به وظیفه ذاتی خود در ارتباط با ارتقای بهداشت کشور، تیمی از کارشناسان مجرب بخش جانوران سمی خود را به منطقه اعزام کرد و به مدت 10 روز عملیات میدانی انجام دادند و از منطقه بازدید کردند.

وی با بیان این که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مکاتباتی مبنی بر ورود موسسه رازی برای بررسی موضوع انجام شد، افزود: تیم اعزامی از موسسه رازی، ضمن بازدید از بیمارستان ایرانشهر، شهرستان سرباز و روستاهای تابعه که گزش با سیه مار در آن مناطق گزارش شده بود، موضوع را از جنبه بالینی شامل بررسی پرونده مصدمان، شرح وضعیت مردم منطقه و شبکه بهداشت بررسی کردند که نتایج وضعیت بالینی در آینده گزارش خواهد شد.

محمدپور با بیان این که یکی از وظایف بخش جانوران سمی موسسه رازی، شناسایی گونه مار، استحصال زهر جانور و بررسی اثر خنثی‌سازی پادزهرهای موجود بر گونه شناسایی شده است، ادامه داد: ماری که همکاران ما در منطقه سیستان و بلوچستان شناسایی کردند، به "سیه مار" معروف و اسم علمی آن Bungarus sindanus است که از خانواده مارهای کبری به شمار می‌رود و با توجه به این که پادزهرهای پنتاوالان و به ویژه هگزاوالان موسسه رازی قابلیت خنثی‌سازی زهر مارهای کبری را دارد، انتظار می‌رود پادزهرهای موسسه بتوانند زهر این مار را خنثی کنند.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی اضافه کرد: پس از شناسایی و زهرگیری از مار توسط کارشناسان موسسه رازی، زهر استحصال شده به موسسه منتقل و مقدمات آنالیز زهر از نظر نوع زهر و خصوصیات آن از نظر میزان سمیت و سایر شاخص‌ها بررسی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون گزارشی از آنالیز خصوصیات زهر سیه مار در کشور موجود نبوده و گزارش موسسه رازی نخستین مورد از بررسی خصوصیات زهر این مار در کشور خواهد بود.

به گفته محمدپور، پس از آنالیز و بررسی زهر مار در بخش جانوران سمی موسسه رازی، چنانچه پادزهرهای موجود در بازار توانایی خنثی‌سازی زهر این مار را داشته باشند با تامین پادزهر هگزاوالان و یا حتی پنتاوالان موسسه رازی، مشکل این منطقه حل خواهد شد. در غیر این صورت پادزهر بر علیه زهر این مار تهیه خواهد شد.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان این اقدامات انجام گیرد تا نگرانی مردم منطقه رفع شده و آرامش به منطقه بازگردد.

 محمدپور همچنین سیه مار را بومی کشور پاکستان دانست و یادآور شد:  معمولا برای مارهایی که پراکندگی کمتری دارند و سالانه یک یا دو گزش از آن‌ها گزارش می‌شود، پادزهر ساخته نمی‌شود اما به نظر می‌رسد، پادزهر هگزاوالان موسسه رازی توانایی خنثی سازی زهر این مار خوش خط و خال را دارد.

وی اضافه کرد: در مورد اخیر، پادزهر هگزاوالان موسسه در منطقه توزیع نشده و در بیمارستان ایرانشهر که محل مراجعه یکی از مصدومان بوده، استفاده نشده و پادزهر دیگری تزریق شده است.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی، با بیان این که این موسسه در صد سال گذشته برای انواع مختلف بیماری‌های موجود یا بیماری‌های نوپدید یا گرفتاری‌های ناشی از جانوران زهری مانند مار و عقرب و غیره و نیز سایر مشکلات پیش آمده،  رسالت حفظ و تامین امنیت بهداشتی جامعه را بر عهده داشته است، تاکید کرد: در این حوزه نیز سعی خواهیم کرد در کوتاه‌ترین زمان کار را انجام دهیم و یک راه حل پایدار برای جلوگیری از مرگ و میر هم‌وطنان فراهم آوریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید