Iranian Agriculture News Agency

ژاله کریمی‌نژاد:

سوزاندن بقایای گیاهی، بازماندن از قطار جهش تولید

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به معایب متعدد سوزاندن بقایای گیاهی مزارع اظهار کرد:آتش زدن بقایای مزارع امری بسیار مذموم و نادرست است اما در مزارعی که در مجاورت زیست بوم های حساس از جمله مناطق حفاظت شده و جنگل ها قرار دارند، بسیار ناشایست تر بوده و در هر حال جرم تلقی می‌شود.

سوزاندن بقایای گیاهی، بازماندن از قطار جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، ژاله کریمی‌نژاد مشاور رئیس سازمان و مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که امر ناپسند آتش‌زدن بقایای گیاهی چند سالی است که در میان تعداد اندکی از کشاورزان استان رایج شده گفت: قوانین بالادستی از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی، قانون حفاظت از خاک، قانون مدیریت پسماندها، قانون هوای پاک، قانون حفاطت از جنگل ها و مراتع و قانون مجازات اسلامی در این زمینه وجود دارد که کشاورزان را از این اقدام نادرست منع کرده و آنرا جرم تلقی می کند. 

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این راستا زیرساخت‌های لازم از جمله اعطای تسهیلات برای تهیه ادوات کشاورزی حفاظتی و دنباله بندها  را در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان عزیز قرار داده است.

کریمی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی سیستمی است که در آن بقایای گیاهی حفظ شده  به خاک برمی‌گردد و باعث افزایش مواد آلی و پویایی آن  می‌شود که در حال حاضر بخش عمده‌ای از مزارع استان با این سیستم کشت می‌شوند.

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین عنوان کرد: آتش زدن بقایا به ویژه در مزارعی که در مجاورت زیست‌بوم‌های حساس از جمله جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و مناطق حفاظت شده قرار دارند علاوه بر مضرات این اقدام برای خاک، برای طبیعت، تنوع زیستی و حیات آیندگان  بسیار خطرناک تر و ناپسندتر بوده و طبق قوانین مجازات اسلامی از آنجا که تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست محسوب می شود، به منزله ارتکاب جرم است.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به اقداماتی که در کانون 4 ریزگردها در استان انجام شده است یادآور شد: در کانون 4 ریزگردها  برای سطح 2 هزار و 10 هکتار از اراضی با مدیریت 55 نفر از کشاورزان پروژه ای در حال اجراست که شیوه‌های  حفاظتی را در مدیریت مزرعه لحاظ نموده و برای رسیدن به اهداف مورد نظر  آموزش‌های لازم  با محوریت مدیدیت بقایا (جلوگیری از آتش‌زدن بقایای مزارع)، انجام کشت‌ها با محوریت خاکورزی حفاظتی و پایداری توسعه ارائه و فرهنگ‌سازی لازم انجام می شود. همچنین در این طرح  قرق اراضی منابع طبیعی نیز انجام می شود.

ژاله کریمی‌نژاد ضمن اشاره به آموزش کشاورزان اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقاء دانش بهره‌برداران شریف به خصوص در مناطقی که کشت‌های تابستانه و شلتوک کاری در آنها انجام می‌شود با همکاری مراکز تحقیقاتی و بخش اجرا اقدام به برگزاری کلاس‌، کارگاه‌‌، دوره‌های آموزشی و بازدیدهای ترویجی نموده و همچنین با تهیه نشریه، پوستر، بروشور و مواردی از این قبیل در بالا بردن سطح دانش و آگاهی کشاورزان تلاش می‌کند.

وی گفت: از آنجایی که گام برداشتن در راستای قوانین طبیعت در دستور کار این سازمان است  و با توجه به اینکه خاک از منابع بسیار مهم با تجدید پذیری چندصدساله در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، به هیچ عنوان نمی‌توان با خاکی که سوزانده و تبدیل به عنصری مرده شده است به تولید محصول کشاورزی قابل توجه، امنیت غذایی و پایداری تولید رسید.

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: کشاورزانی که اقدام به سوزاندن بقایای مزارع خود می‌کنند به دلیل کم شدن حاصلخیزی خاک در کشت بعدی نیاز به استفاده از کود شیمیایی بیشتری دارند، همچنین این قبیل خاکها به راحتی در معرض فرسایشات بادی و آبی قرار  گرفته و کاهش بازده آبیاری  از معایب بزرگ آن است.

کریمی‌نژاد خطاب به این تعداد اندک کشاورزان خاطی بیان کرد: بیایید همه باهم در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب به نام  "جهش تولید" مزین شده و با توجه به اینکه استان خوستان افتخارات متعددی در تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی دارد و همواره در تمام زیربخش‌های کشاورزی نیز پیشگام و پیشرو بوده، با صرف‌نظر از سوزاندن بقایای گیاهی  در راستای شعار سال همقدم و همسو شویم.

وی همچنین افزود: برای رسیدن به امنیت غذایی باید اقدامات شایسته‌ای مبتنی بر آخرین نتایج تحقیقاتی، پژوهشی و تجارب ارزنده کشاورزان سخت کوش با هدف مدیریت بقایای گیاهی  انجام شود.

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه اذعان داشت: برای دستیابی به ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی از کشاورزان عزیز خوزستانی تقاضا می‌کنیم از سوزاندن بقایای گیاهی مزارع خود صرف‌نظر کرده و همگام با ما در قطار توسعه پایدار بخش کشاورزی خوزستان حرکت کنند تا انشالله شاهد جهش بزرگی در تولیدات بخش کشاورزی استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید