Iranian Agriculture News Agency

کخسرو چنگلوایی:

برداشت محصولات پائیزه در خوزستان با رنگ و بوی مقابله با کرونا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به آغاز فصل برداشت محصولاتی از جمله گندم و کلزا در استان گفت: به دلیل ارزش اقتصادی بسیار بالای این محصولات در سطح استانی و ملی و همچنین سلامت تیم‌های برداشت با توجه به شیوع کرونا ویروس در حال برنامه‌ریزی برداشت ایمن و بهداشتی در استان هستیم.

برداشت محصولات پائیزه در خوزستان با رنگ و بوی مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد برداشت محصولات پائیزه که با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان  استان، معاونت غذا و دارو دانشگاه جندی شاپور اهواز، معاون بهداشتی دانشگاه جندی شاپور اهواز، فرمانده نیروی انتظامی، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی، مدیر سازمان تعاون روستایی و مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را ارائه راهکارها و دستورالعمل‌های بهداشتی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در فصل برداشت عنوان کرد.

وی افزود: برداشت محصولات پائیزه در استان به دلیل گردش مالی بیش از 6 هزار میلیارد تومانی و همپنین اهمیتی که برداشت این محصولات به دلیل ارزش اقتصادی بسیار بالا در سطح استانی و ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چنگلوایی در ادامه با بیان این مطلب که استان خوزستان جزء اولین استان‌هایی است که برداشت در آن انجام می‌شود گفت: علاوه بر این به دلیل میزان محصولاتی که از مزارع استان برداشت می‌شود باید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مسائل فنی و تدارکاتی، دستورالعمل‌ها و یا تاثیرات این ویروس بر برداشت به دقت تدوین و راهکارهای اتخاذ شده به الگویی مناسب برای کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: در حال حاضر برای پرداخت بهای گندم و کلزای خریداری شده مشکلی نداریم و باید از این پتانسیل به نفع مردم و کشاورزان عزیز استان استفاده کرد.

همچنین در ادامه این جلسه محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برداشت محصولات پائیزه در استان با گندم و کلزا از 16 فروردین آغاز و در هفته آینده با برداشت چغندر قند ادامه خواهد یافت.

وی افزود: کاشت، داشت و برداشت کل محصولات پائیزه استان از جمله گندم، کلزا، جو، چغندرقند، نباتات علوفه‌ای، سبزی و صیفی و .... که در آستانه برداشت آنها هستیم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان با گردش مالی 9 هزار و 760 میلیارد تومان محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تولید ملی داشته باشد.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به 90 هزار خانواری که مستقیما در بخش کشاورزی استان فعالیت دارند تصریح کرد: ورود 7 هزار دستگاه کامیون، 3 هزار دستگاه کمباین، بکارگیری کارخانجات قند و آرد، صنایع جانبی و ...... موج عظیمی از اشتغال را در سطح استان ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ورود کمباین‌های مهاجر به استان اظهار کرد: 2 هزار و 500 دستگاه کمباین در فصل برداشت با رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی و قرنطینه در مبادی ورودی وارد استان می‌شوند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در کل زمان برداشت 7 هزار و 500 محموله و محصول خریداری شده در استان و خارج از استان انجام شود و برای انجام برداشت و حمل و نقل مناسبتر در استان نیازمند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ضدعفونی مراکز خرید، کمباین‌ها و کامیون‌ها هستیم.

قاسمی‌نژاد همچنین افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان، برای برداشت مطلوب در استان نیاز است که کمباین‌ها و کامیون‌های ورودی علاوه بر قرنطینه و ضدعفونی، دستورالعمل‌ها و بسته‌های بهداشتی در اختیار داشته باشند که این مهم نیازمند کمک و همکاری مجدانه شبکه بهداشت و درمان استان، نیروهای نظامی و انتظامی است.

در ادامه این جلسه نیز سید مهدی حسینی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن اشاره به اهمیت رعایت نکات بهداشتی در زمینه برداشت در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به مشارکت افراد متعددی که در این فصل در برداشت محصولات و همچنین اهمیت بالایی که این مقوله برای اقتصاد استان دارد، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به ورود کمباین‌های مهاجر به استان باید تیم‌هایی برای کنترل بیماری در پست‌های قرنطینه‌ای که در گلوگاه‌های ورودی شهرستان‌های بهبهان، هندیجان و اندیمشک مستقر شود و برای غربالگری براساس ضوابط بهداشتی و درمانی که در دستورالعمل است اقدام نمایند.

حسینی‌زاده در ادامه با بیان این مطلب که نیروهای بهداشت و درمان استان در حال حاضر مشغول غربالگری مردم استان هستند اظهار کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در زمان برداشت نیاز به همکاری نیروهای بسیجی استان هستیم تا بتوانیم با همکاری این نیروها، جلوگیری از شیوع بیماری را در 148 مرکز خرید مستقر در استان مدیریت کرده و علاوه بر استقرار نیروهای بهداشتی، این مراکز را به امکانات غربالگری از جمله تب‌سنج مجهز کنیم.

در پایان جلسه نیز علی حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر مهمترین امر در برداشت محصولات پائیزه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است که در این راستا و با توجه به ورود کمباین‌های مهاجر از گلوگاه‌های ورودی استان ضمن استقرار پست‌های قرنطینه، این کمباین‌ها و کامیون‌ها پایش، غربالگری، گندزدایی و ضدعفونی شوند.

وی همچنین با بیان این مطلب که مشکلی جهت تردد کامیون‌های حمل محصولات کشاورزی در سطح استان وجود ندارد افزود: در صورت ادامه معضل کرونا در کشور، بحث امنیت غذایی نه تنها برای ایران بلکه برای همه کشورهای دنیا مهم و حیاتی خواهد بود.

حسین‌زاده در ادامه اظهار کرد: برای کنترل و پیشگیری از بیماری در 148 مرکز خرید علاوه بر استفاده از امکانات مراکز بهداشت روستایی، دهیاری‌ها و شوراهای روستایی می‌توان از ظرفیت نیروهای آموزش دیده هلال احمر و بسیج نیز استفاده کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در خاتمه با بیان این مطلب که در زمینه تامین مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا مشکلی در استان وجود ندارد تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز همچون همیشه در برداشت محصولات پائیزه در کنار ما خواهند بود.

لازم به یادآوری است: در پایان نیز تمام حاضران در این جلسه برای همکاری در برداشت محصولات پائیزه استان با سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید