Iranian Agriculture News Agency

قاسمی‌نژاد به کشاورزان خوزستان توصیه کرد:

ترمیم زهکش‌ها و مصرف کودهای بیولوژیک و ریز مغذی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن توصیه به استفاده از کودهای بیولوژیک و ریز مغذی برای از بین بردن کمبود عناصر گیاه بر ترمیم زهکش‌ها قبل از شروع بارنگی تاکید کرد.

ترمیم زهکش‌ها و مصرف کودهای بیولوژیک و ریز مغذی

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی به کشاورزان، مدیران شهرستان‌ها و کارشناسان پهنه توصیه کرد قبل از شروع بارنگی زهکش‌ها را ترمیم کرده و از انتهای مزارع بازدید کنند تا در صورت لزوم و بروز بارندگی شدید زهاب مزرعه را به زهکش‌ها هدایت کنند .

وی با بیان اینکه کودهای فسفاته، پتاسه و ازته سه عنصر ضروری برای تغذیه گیاه هستند افزود: تغذیه متعادل برای محصولات اساسی از جمله گندم، کلزا و چغندرقند بسیار مهم بوده و کشاورزان بر اساس آزمون خاک باید از کودها استفاده نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مصرف کودهای تکمیلی مانند کودهای بیولوژِیک و ریزمغذی را از توصیه‌های مهم دیگر دانست و اضافه کرد: با استفاده از این کودها کمبود عناصر گیاه رفع می‌شود ضمن اینکه با مصرف این کودها گیاه از نظر عناصر مورد نیاز فیزیولوژی بدن انسان مانند عنصر روی نیز تقویت می‌شود.

قاسمی‌نژاد مدیریت عوامل زیان‌رسان از جمله علف‌های هرز را در استان خوزستان بسیار مهم برشمرد و با اشاره به اینکه جدیدترین علف‌کش ها در استان استفاده می شود اظهار داشت: کشاورزان با هماهنگی کارشناسان پهنه و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی باید ابتدا نوع علف هرز را شناسایی و سپس در زمان توصیه شده از علف‌کش مناسب استفاده نمایند ضمن اینکه تناوب علف‌کش نیز باید رعایت شود زیرا استفاده مستمر و غیر اصولی از علف‌کش‌ها باعث مقاومت گیاه در برابر علف‌کش‌ها خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توجه به بیماری‌ها ازجمله زنگ‌ها، فوزاریوم و سپتریوز که باید توسط کارشناسان متخصص گیاه‌پزشکی به صورت مرتب رصد شود را بسیار مهم خواند و افزود: به خصوص بیماری فوزاریوم که معمولاً در مراحل قبل از خوشه در گیاه بروز می کند و باید امسال حتماً نسبت به مبارزه با آن اقدام جدی شود زیرا فوزاریوم خوشه به صورت نهفته خسارت وارد می‌کند و به همین دلیل در سال‌های گذشته کشاورزان نسبت به آن توجهی نداشتند.

قاسمی‌نژاد ملخ صحرایی را دیگر آفت عمومی در استان عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی فائو و سازمان حفظ نباتات در بهمن ماه احتمال ظهور ملخ صحرایی در استان وجود دارد و کشاورزان به محض مشاهده این آفت باید مراتب را به ستاد مبارزه به ملخ اعلام کنند.

وی مصرف کود ازته یا سرک در چغندرقند را تا زمانی موثر دانست که رشد رویشی گیاه ادامه داشته باشد و گفت: از نظر تاریخ کشت پایان آذر ماه آخرین فرصت استفاده از کود ازت در استان می باشد و در صورت تأخیر در استفاده از این کود علاوه بر تأثیر منفی در تولید و عیار قند باعث تحریک مجدد برگ دهی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید