Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان:

نقش دامپزشکی در امنیت غذایی نقشی بی بدیل است

مدیر کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به نقش پررنگ دامپزشکی در ابعاد مختلف تولید اظهار کرد: نقش دامپزشکی در امنیت غذایی استان نقشی بی‌بدیل است.

نقش دامپزشکی در امنیت غذایی نقشی بی بدیل است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، 14 مهرماه روز دامپزشکی یادآور تلاش زنان و مردانی است که با همت و دلسوزی در مسیر حمایت و سلامت موجوداتی گام بر می‌دارند که نقش اساسی در تأمین تغذیه انسان‌ها دارند.

مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: نقش دامپزشکی در امنیت غذایی نقشی بی بدیل است و در ابعاد مختلف تولید سهمی پررنگ دارد.

وی افزو : از کارهای تحقیقاتی برای ایجاد نطفه در دام و تلقیح مصنوعی تا ایمن سازی دام‌ها، واکسیناسیون و در نهایت ذبح و نظارت بر بهداشت فرآورده‌های دامی همه و همه از وظایف بسیار حساس دامپزشکی هستند.

کنارکوهی هدف از همه این فعالیت‌ها را تولید با بهترین کیفیت عنوان کرد و اذعان داشت: نظارت‌های بهداشتی در زمان حیات دام و پس از آن تحت پایش دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه در کشتارگاه‌ها و محیط‌ های بسته‎بندی فرآورده‌های دامی باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که همکاران ما در محیطی بدون استرس و در بهترین شرایط وظایف خود را انجام دهند ادامه داد: همکاری سایر دستگاه‌ها در این زمینه مناسب نیست ولی با این وجود دامپزشکان رسالت خود را به درستی و در همین شرایط انجام می‌دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به اینکه مهمترین ماده غذایی تأمین کننده پروتئین انسان گوشت قرمز و سفید است گفت: در هر شهری بر اساس استانداردها اگر یک کشتارگاه تمام صنعتی فعالیت کند تعطیلی دو بیمارستان را به دنبال خواهد داشت و این موضوع  نقش بهداشت، کنترل بیماری‌های مشترک و حفظ محصول تولید شده را بسیار پررنگ می‌کند.

کنارکوهی به دغدغه اصلی دامپزشکی که جلوگیری از بیماری انسان ها توسط گوشت آلوده است اشاره و تصریح نمود: در حال حاضر بر اساس آمارهای بدست آمده میزان تقلبات در فرآورده‌های دامی در حد بالایی است.

وی دامپزشکی را  یک دستگاه پدافندی با واکنش سریع عنوان کرد و گفت: از جمله کارهای پدافندی این سازمان می‌توان به واکسیناسیون، پایش بیماری‌ها و رعایت حریم دامداری‌ها  و ... اشاره کرد .

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به این مطلب که کارهای واکنش سریع همچون بیماری‌های نوظهور  اجتناب ناپذیر و غیر قابل پیش‌بینی می‌باشند اظهار داشت: در این  راستا پیش آگاهی برای حداکثر کنترل در حداقل زمان جهت مقابله بسیار لازم است.

مصطفی کنارکوهی به تجربه‌ای که در پی سیل بهمن‌ماه در دشت آزادگان و هویزه بدست آمد اشاره کرد و گفت: به دنبال اقدامات صورت گرفته دستورالعمل آن به وزارت جهاد کشاورزی فرستاده شد پس از موافقت توسط وزیر به همه استان‌ها ابلاغ گردید.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سیل فروردین ماه با آمادگی قبلی و تجهیزات وارد عمل شدیم و مهمترین کار ما پیش آگاهی، کارهای قبل، حین و پس از سیل بود .

کنارکوهی اضافه کرد: در همین راستا انتقال دام‌ها به مکان‌های امن با 99 درصد موفقیت صورت گرفت همچنین در نقاط امن، واکسیناسیون، پیشگیری و انگل زدایی در 42 درصد دام‌های سبک و 60 درصد دام‌های سنگین صورت گرفت که با این اقدامات تلفات دام ها به حداقل رسید .

وی اذعان داشت: ایمن‌سازی توسط واکسیناسیون، سمپاشی جایگاه‌های دام و درمان 300 هزار رأس به طور مستقیم از اقداماتی است که توسط این اداره کل پس از سیل انجام شد.

کنارکوهی دام‌های تحت پوشش دامپزشکی را شامل دام‌های سنگین همچون گاو، گاومیش و دام‌های سبک را شامل بز، گوسفند و طیور، آبزیان و زنبور عسل عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه  علم دامپزشکی بسیار گسترده است از مجامع علمی در خواشت نمود همچون گذشته اطلاعات خود را به روزرسانی و دانش را به نسل آینده منتقل کنند.

کنارکوهی در پایان ضمن اینکه  از مردم  و نهادها خواست به دستورالعمل‌ها و هشدارهای بهداشتی عمل کنند تصریح نمود: با توجه به اینکه بهترین کشتارگاه‌های دام و مراکز معتبر عرضه فرآورده‌های دامی در استان موجود می‌باشد انتظار می‌رود از کشتار دام زنده در سطح شهر و جاده‌ها خودداری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید