Iranian Agriculture News Agency

15 فروردین ، بهترین زمان برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان

مجری طرح چغندر قند کشور در سفر به خوزستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، برداشت این محصول از ۱۵ فروردین باید آغاز شود به نحوی که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برداشت به پایان برسد.

15 فروردین ، بهترین زمان برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مجری طرح چغندرقند کشور در جلسه برنامه‌ریزی برداشت چغندرقند پاییزه استان گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ عمده کشت چغندرقند پاییزه در خوزستان در شهریور و مهرماه انجام شده است.

پیمان حصادی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، برداشت این محصول از ۱۵ فروردین باید آغاز شود به‌نحوی‌که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برداشت به پایان برسد.

وی اضافه کرد: با توجه به هم‌زمانی برداشت چغندرقند پاییزه و گندم، استان خوزستان ظرفیت حمل زیادی ندارد بنابراین کارخانه‌ها قند باید برنامه‌ریزی‌ها را در راستای عقد قرارداد با کامیون دارها هر چه سریع‌تر انجام دهند.

حصادی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بیماری و پوسیدگی باید از کشت ارقام دیگر چغندر به‌جای چغندر کنونی خودداری شود.  

وی افزود: ناظر عالی ما به‌منظور عیارسنجی از مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است و هیچ‌کس نباید مانع ورود آن‌ها به آزمایشگاه‌ها شود.

حصادی ادامه داد: مبنای تعیین قیمت چغندرقند پاییزه، هزینه‌های تولید است و به‌زودی قیمت این محصول اعلام خواهد شد.

رئیس گروه گیاهان قندی معاونت وزارت نیز بابیان اینکه در سال‌های گذشته سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در کشور روند افزایشی داشته، گفت: متوسط عملکرد چغندرقند پاییزه در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

حسین پور یادآور شد: سطح زیر کشت سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۳۶ هکتار و میزان تولید یک‌میلیون و ۶۰ هزار و ۵۹۸ هکتار بوده است.

وی توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود عملکرد محصول چغندرقند پاییزه 70 تن در هکتار باشد که بر این مبنا بیش از یک‌میلیون و 383 هزار تن محصول از سطح مزارع برداشت خواهد شد.

حسین پور افزود: برای حمل این میزان چغندرقند 558 کامیون در روز موردنیاز است.

14 کارخانه قند کار برداشت چغندرقند پاییزه را بر عهده‌دارند.

 

خبرنگار: حدیث چاروسایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید