Iranian Agriculture News Agency

تولید بر مبنای علم باید در دستور کار کشاورزان خوزستانی قرار گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در مراسم سی و هفتمین دوره شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی در سال 1401 با تاکید بر تولید محصولات کشاورزی بر مبنای علم گفت: کشاورزان پیشرو پلی ارتباطی میان بخش تحقیقات و مزارع کشاورزی هستند.

 تولید بر مبنای علم باید در دستور کار کشاورزان خوزستانی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مجید نبی پور در مراسم سی هفتمین دوره شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی در سال 1401 در جمع مسئولان و مدیران استانی، کشاورزان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و تلاشگران عرصه کشاورزی استان بیان کرد: در سیستم تولید باید قطعات کوچک به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا با نقشه مناسب یک ساختمان مطابق با هدف ساخته شود.

وی ادامه داد: اگر دنیایی از مصالح پراکنده داشته باشیم ولی مصالح به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند نمی‌توانند ساختمان مورد هدف را بسازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مملکتی که می‌خواهد پیشرفت کند باید در مسیر توسعه قرار گیرد و برای قسمت‌های مختلف آن برنامه‌ریزی علمی شود.

نبی‌پور توضیح داد: تولید غذا یکی از اموری است که بر مبنای علم، برنامه و پژوهش محقق می‌شود و برای تولید یک رقم سازگار با محیطی خاص سال‌ها پژوهش و تحقیق می‌شود تا به دست کشاورز برسد و در مزرعه اجرا شود.

وی افزود: یکی از ارکانی که باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد دستیابی به امنیت غذایی است که این مهم میسر نخواهد شد مگر با برنامه‌ریزی، پژوهش و انتقال یافته‌های علمی به مزارع و بخش تولید.

وی کشاورزان و محققان را پلی برای گذشتن از موانع تولید دانست و یادآور شد: علم و پژوهش باید به کشاورزان پیشرو منتقل شود تا در مزرعه به‌عنوان یک دانشگاه اجرا شود و نتیجه لازم حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: اگر یک کشاورز یا مدیر نسبت به برخی موارد ضروری بی‌تفاوت باشد باید مسئولیت آن را بپذیرد و به خاطر کوتاهی در تولید در محکمه الهی پاسخگو باشد.

وی بر ضرورت تجلیل از کشاورزان پیشرو تاکید کرد و گفت: همه اجزا باید همکاری لازم را داشته باشند تا مملکتی پیروز و سربلند داشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالامیر رجب پور مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که در جهان بینی مسلمانان دو ساحت دنیوی و اخروی برای ما در نظر گرفته شده است، افزود: همه مسلمانان باید در همه فعالیت‌ها و کارهای خود هر دو ساحت را به شکل مشاوی و مطلوب در نظر داشته باشند.

وی بر تاکید خداوند متعال بر مبحث زراعت و کشت و کار اشاره و بیان کرد: در سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر تلاشی که برای رشد تولید و دستیابی به امنیت غذایی می‌شود، نگاهی مکتبی، معنوی و اخلاقی نیز به مباحث وجود دارد.

در این مراسم از کشاورزان نمونه خوزستان تجلیل شد

وزارت جهاد کشاورزی در ١٤٧ رشته بهره‌برداران مختلف را مورد ارزیابی قرار داده که این بهره برداران ابتدا در کمیته شهرستانی شناسایی و سپس در کمیته استانی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت در کمیته ملی انتخاب شدند.

استان خوزستان موفق شد در ٧٠ رشته دارای نمونه برتر شد و از این تعداد در هشت رشته سیستم آبیاری بارانی، تسهیلگر زن روستایی، شرکت تولید و فرآوری بذر گندم و جو، کلزای آبی اقلیم گرم و معتدل، تولیدکننده گندم آبی اقلیم گرم و معتدل، صیاد ماهیان تجاری، پرورش دهنده ماهیان گرمابی و تولید کننده قارچ خوراکی به‌عنوان نمونه ملی انتخاب شدند.

١٠نفر از کشاورزان خوزستانی در رتبه دوم و ١٥ نفر در رتبه سوم در سطح ملی قرار گرفتند که نشان دهنده تلاش بهره‌برداران استان است.

در این آیین از عبدالعلی پیرو، عبدالکریم چگنی، محسن امامی، حمزه دریس پور، مجتبی آل کثیر، عبدالکریم عباسی، کریم چنانی و بهجت حیاتی به‌عنوان کشاورزان نمونه ملی تجلیل شد.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید