Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از دو پروژه شیلاتی خوزستان در دهه مبارک فجر

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: پروژه ملی بندر صیادی ابوخضیرشادگان و تکمیل شبکه برق رسانی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شوند.

بهره‌برداری از دو پروژه شیلاتی خوزستان در دهه مبارک فجر

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مرتضی سوری با اشاره به اینکه خوزستان با برخورداری از عناصر و مؤلفه‌های تولید آبزیان و شرایط اقلیمی مناسب و فرهنگ پرورش و مصرف آبزیان به‌عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور محسوب می‌شود، مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود استان را بستر مناسب تکثیر و پرورش انواع ماهیان سردآبی، گرمابی، میگو، ماهیان آب شور (دریایی)، خاویاری و سایر آبزیان عنوان کرد.

وی ازجمله ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع شیلاتی را امکان پرورش ماهیان دریایی در قفس در آب‌های ساحلی، پتانسیل تولید بیش از ۵۰ هزار تن میگو پرورشی در اراضی مستعد و شناسایی‌شده در استان، تکثیر موفقیت‌آمیز برخی آبزیان دریـایی ازجمله شانک، هامور، صبیتی و سی باس، قابلیت استفاده بهینه از‌ اراضی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و وجود 6 مجتمع‌ بزرگ آبزی‌‌پروری برشمرد.

 سوری بابیان اینکه استان خوزستان از رتبه سوم کشور در حوزه تولیدات شیلاتی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این استان در سطح کشور به‌ویژه در تولید آبزی‌پروری در بین تمامی استان‌ها دارای رتبه دوم، صید آبزیان رتبه چهارم و تولید آبزیان در منابع آب‌های داخلی  رتبه دوم است.

این مقام مسئول به تولید پنج تن ماهی سی باس در قفس در بحرکان هندیجان اشاره و ابراز امیدواری کرد موفقیت طرح آزمایشی تولید ماهیان دریایی در قفس توسط بخش خصوصی زمینه گسترش و توسعه آبزی‌پروری در عرصه دریا را میسر کند.

سوری ازجمله اقدامات مؤثر در حمایت از تولید و پرورش و ارتقاء تکنولوژی‌های بهره‌برداری از منابع آبی را تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره با بازپرداخت بلندمدت، امهال و بخشودگی سود و جرائم بانکی، کنترل ورود آلاینده‌ها به صیدگاه‌ها و تأمین اعتبارات جهت جبران خسارات از منابع آلاینده‌ها و تخصیص آن به شیلات به‌منظور بهسازی منابع دانست.

مدیرکل شیلات خوزستان بابیان اینکه حفظ میزان صید در سطح فعلی و یا بعضاً کاهش در موارد صید بی‌رویه و کمک به احیا و بازسازی و تقویت ذخایر، مورد تأکید است، مهم‌ترین برنامه‌های توسعه محور آبزی‌پروری را پرورش میگو و ماهیان دریایی از طریق ایجاد یا بهبود زیرساخت‌ها با تأکید بر اقتصاد دریا محور و همچنین اتخاذ مدیریت صحیح پرورش ماهیان خاویاری در شهرهای شمالی استان، توسعه پرورش ماهیان گرمابی از طریق استفاده از روش‌های نوین، ایجاد تنوع گونه‌ای، بهبود کیفیت تغذیه و فرآوری آبزیان، بهره‌گیری از ظرفیت آب‌های نامتعارف (زهاب‌های کشاورزی)، توسعه پرورش ماهیان سردابی، پرورش ماهی در قفس در دریا و مخازن سدهای استان عنوان کرد.

مرتضی سوری توضیح داد: سرانه مصرف ماهی در خوزستان نزدیک به متوسط جهانی است به‌طوری‌که سرانه مصرف ماهی در دنیا  20.2 کیلوگرم برای هر نفر در سال است که این میزان در استان خوزستان ۱۸.۳ کیلوگرم است و طی سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۴۰ تن انواع آبزیان پرورشی و دریایی از استان به کشورهای همسایه صادرشده که بیش از ۱۲۴ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته و در ۹ ماهه امسال میزان صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای همسایه 25 هزار تن اعلام‌شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ارائه تسهیلات به 81 طرح شیلاتی از محل بنیاد برکت در شهرهای استان خبر داد و گفت: 20 میلیارد و 400 میلیون تومان در حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری و عمدتاً در شهرهای ساحلی به این طرح‌ها تسهیلات پرداخت‌شده است.

سوری با اشاره به بررسی‌های کارشناسی در سطح شهرستان و استان افزود: 154 طرح شیلاتی به میزان 277 میلیارد تومان  نیازمند تسهیلات هستند و در صورت تأمین اعتبار آماده دریافت تسهیلات از محل‌های اعتباری مختلف به‌منظور تکمیل و راه‌اندازی خواهند بود.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: صنعت شیلات نه‌تنها درزمینهٔ امنیت غذایی بلکه در معیشت مردم هم مؤثر است و در این رابطه معیشت ۶۰ هزار نفر (16 هزار نفر درزمینهٔ آبزی‌پروری و 44 هزار نفر در بخش فعالیت‌های صیادی) به این صنعت وابسته هستند.

سوری با اشاره به آخرین آمار تولیدات شیلاتی استان، این رقم را بیش از 125 هزار تن اعلام و بیان کرد: سهم تولیدات آبزی‌پروری با 76 هزار و 500 (61 درصد کل تولیدات) و صید از دریا بالغ‌بر 48 هزار تن (39 درصد کل تولیدات) است.

وی از بهره‌برداری پروژه ملی بندر صیادی ابوخضیر شادگان و تکمیل شبکه برق‌رسانی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دهه مبارک فجر خبر داد و افزود: بندر ابوخضیر شادگان علاوه بر جاذبه گردشگری به شناورهای صیادی و سایر بهره‌برداران شیلاتی و گردشگران خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرستان خرمشهر با بیش از پنج هزار هکتار اراضی پرورش ماهی حدود ۱۱ درصد تولید ماهیان گرمابی کشور را تأمین می‌کند و با تکمیل برق‌رسانی، بهره‌وری از مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان افزایش می‌یابد.

سوری تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های شیلاتی را جزو موضوعات اولویت‌دار این اداره کل دانست و گفت: امسال بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در شهرستان گتوند با ظرفیت تولید ۱۷۵ تن فیله و پنج تن خاویار و طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در هندیجان، با ظرفیت تولید سالانه 900 تن میگو وارد مدار تولیدشده است. 

مدیرکل شیلات خوزستان در پایان با اشاره به اقدامات یگان حفاظت از منابع آبزی شیلات استان و اهمیت برخورد قانونی با متخلفان در راستای حفاظت از گونه‌های آبزیان و حفظ تنوع زیستی عنوان کرد: طی گشت‌های ساحلی و دریایی نیروهای یگان حفاظت در یک سال گذشته ۳۰۲ شناور متخلف توقیف شدند و پرونده تخلفات صیادی برای متهمان جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید