Iranian Agriculture News Agency

نظارت دامپزشکی دزفول بر عقیم سازی کود مرغی در مزارع پرورش طیور

رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت: 116 مورد عقیم سازی کود مرغی در مرغداری‌های شهرستان دزفول توسط دامپزشکی شهرستان انجام شد.

نظارت دامپزشکی دزفول بر عقیم سازی کود مرغی در مزارع پرورش طیور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محسن ورجاوند بیان کرد: 116 مورد عقیم سازی کود در فصل پاییز در مرغداری‌های شهرستان انجام شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از عوامل بیماری زا در واحدهای پرورش طیور از قبیل ویروس‌های عامل بیماری آنفلوآنزای طیور، نیوکاسل و برونشیت عفونی همراه با مدفوع و ترشحات تنفسی از بدن طیور دفع می‌شوند، افزود: در همین راستا اهمیت سالم سازی کود مرغی در تمام واحدهای صنعتی پرورش طیور تاثیر بسزایی در کاهش بار میکروبی و ویروسی دارد و سبب حمل و انتقال کود با امنیت بهداشتی بیشتری می‌شود.

ورجاوند خاطرنشان کرد: خشک کردن کود با استفاده از کود خشک‌کن‌های مکانیکی، روی هم انباشتن کود مرغ (دپو کردن) و سیلو کردن کود مرغی از جمله روش‌های فرآوری و عقیم سازی کود است.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول اضافه کرد: مرغداران قبل از جابجایی کود مرغی در پایان دوره پرورشی باید نسبت به عقیم سازی کود مطابق پروتکل‌های اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی کشور و زیر نظر مسئول فنی فارم اقدام کنند.

ورجاوند توضیح داد: بر اساس شیوه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، کود پایان دوره واحدهای پرورشی قبل از جابجایی و حمل و نقل باید در محل مناسبی دپو شوند که برای این کار کود با استفاده از نایلون یا لایه‌ای از خاک پوشیده شده و بر اثر رطوبت و تخمیر انجام شده، بسیاری از عوامل بیماری زای کود ناشی از افزایش حرارت درونی از بین می‌روند.

وی از تولیدکنندگان درخواست کرد توجه کامل به حسن اجرای دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی داشته باشند و هرگونه روند غیرمعمول از قبیل علائم بیماری و تلفات غیر عادی را با شماره تماس 06142420911 اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید