Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید در مزارع گندم بنیان با روش‌های نوین

یکی از پروژه‌های مهم طرح خوداتکایی گندم، پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری در نظام‌های گندم بنیان است که باعث افزایش حداقل 25 تا 30 درصد عملکرد می‌شود.

افزایش تولید در مزارع گندم بنیان با روش‌های نوین

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: یکی از پروژه‌های مهم طرح خوداتکایی گندم، پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری در نظام‌های گندم بنیان است که در سال جاری 230 هزار هکتار از اراضی گندم استان تحت پوشش این پروژه قرارگرفته است.

عبدالرضا سید احمدی افزود: در این مزارع از بذور اصلاح‌شده و ارقام پر محصول و جدید استفاده‌شده که منجر به افزایش تقاضا برای بذور توسط کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: استفاده از روش‌های کشت جدید با ادوات نوین مانند دستگاه‌های کف کار برای اراضی شور، دستگاه مستقیم کار برای کشت جای اراضی ذرت و شلتوک و سایر کشت‌های تابستانه، کشت با دستگاه‌های کف جوی و پشته کار که همه این روش‌ها موجب افزایش حداقل 20 درصد عملکرد گندم می‌شود.

سید احمدی بابیان اینکه تسهیلات بانکی برای تهیه ادوات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، توضیح داد: برای پیشگیری از بیماری‌های گندم به‌خصوص زنگ زرد عملیات پیشگیری توسط کشاورزان انجام می‌شود که در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از طریق پیش‌آگاهی و تأمین بخشی از سموم موردنیاز، از کشاورزان حمایت می‌کند.

وی گفت: همچنین تغذیه تکمیلی و استفاده از کودهای ریزمغذی که دارای ترکیبات آهن، مس، روی و پتاسیم است به کشاورزان این طرح توصیه می‌شود.

سید احمدی بابیان اینکه کنترل آفت برداشت با نظارت بر مزارع از طریق برداشت بهینه انجام می‌شود، افزود: همه اقدامات مذکور، سبب افزایش تولید گندم در این طرح به میزان حداقل 25 تا 30 درصد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید